Färg och form, ljus och skugga, ande och materia – konstens motsatspar är näst intill oändliga. Men från konstens yttre uttryck till dess inre processer gör sig kanske ett annat motsatspar gällande: spontanitet och kontroll. Säg den konstnär som inte slitits mellan polerna i detta kraftfält? Att ge sig hän med löftet om total gränslöshet och samtidigt känna gravitationen i form av kravet på struktur, precision och stringens är konstnärens eviga predikament.
Det är omöjligt att inte tänka i dessa banor inför Ida Perssons första separatutställning på Issues Gallery. Hon har tidigare arbetat med stora, vertikala målningar där bärande geometriska element placerats högt upp på dukarna, ett slags gluggar eller kameraobjektiv som någon iakttar betraktaren igenom.
Den nya utställningen består bara av tre verk, arrangerade som en triptyk där tunna linjer krokar arm med varandra och binder dukarna samman till en helhet. Titeln Caretaker leder tankarna till en individ som sköter om en byggnad eller en arbetsplats, men som även har en – ofta irriterande – förmåga att hitta slarvfel i vår välordnade värld. Kanske är det just dessa anomalier, dessa glitches, som är verkens centrum?
En av Ida Perssons lärare vid konsthögskolan i Umeå var Ann Edholm, och bägge konstnärerna har satt i system att genom små förskjutningar rubba det statiska intrycket hos en skenbart stabil geometri. Lite tunnare färg här, en otydligare linje där, och vips börjar det röra sig inne i det måleriska fackverket.
Det är fritt fram att tolka deras strävan efter diskret instabilitet som en påminnelse om att alla rigida system – konstnärliga såväl som politiska och ekonomiska – också bär på fröet till sitt eget sönderfall.
Anders Olofsson
Issues Gallery, Vattugatan 13. Utställningen pågår 18 mars – 15 april 2023