Vad är det för mening med konsten och med att vara konstnär? Reflekterande frågor som dessa dyker upp i samband med Katrine Perssons hommage till Roy Neary, huvudkaraktären i Steven Spielbergs science fictionfilm “Närkontakt av tredje graden” från 1977. Efter att ha sett ljusskenet från ett rymdskepp svepa över himmelen blir han besatt av att återge en viss bergformation i alla möjliga material, som exempelvis raklödder och potatismos, utan att ha den blekaste aning om varför. Katrine Persson har med stor sannolikhet inte varit i kontakt med några rymdvarelser, inte heller syns några uppenbara tecken på att hon använder sig av raklödder eller potatismos i sin konst. Det utesluter inte att hon är lika fixerad som Richard Dreyfuss i Roy Nearys gestalt av att återge bergformationen och att variationsrikedomen i val av material är stor. Ett tecken på det senare är att djävulstornet i “36 views of Devil’s Tower” avbildas i allt från en enkel teckning på ett kvitto till större varianter i mer traditionella material. Och när man ser den större stämningsfullt inramade skulpturen “Devil’s Tower (chinese version)“ är det lätt att föreställa sig hur rymdskeppet glider ned mot landningsbanan. Den inom populärkulturen vanligt förekommande föreställningen om den galna konstnären kan och bör ifrågasättas. Roy Nearys maniska återgivande av samma motiv och en allmän känsla av att kommunicera med aliens är trots det applicerbar på konstnärskapet. I fråga om konstens mening är det bara att stämma in i den kommentar han yttrar i en scen när han skulpterar landningsbanan i potatismos, och som även gett namn åt utställningen ? “It means something. It’s important”. Utan att riktigt kunna förklara varför. (Adress: Svartbrödersgatan 3)
Galleri Pictura, Lund: Katrine Persson (18/-9/5)
Lena Karlsson