Fotokonstens bana beskriver en säregen kurva. 1800-talets fotopionjärer började med att söka imitera dåtidens genremåleri. Senare – i takt med att kamerorna blev mindre och lättare att transportera – kom fokus att avlägsna sig från ateljéinteriörerna till den råa och ibland även poetiska verklighet som måleriet aldrig brytt sig om att fånga i någon större utsträckning. Nu har fotokonsten delvis tagit sig varvet runt, och inspirationen kommer återigen från den klassiska konsten. Paulina Persson och Sarah Bolmsten har, som många andra konstfotografer, en bas i modefotografiet, i deras fall ett ganska avskalat och stramt bildskapande. Nu ställer de ut projektet ”Heavens & Earths”, ett konstprojekt som vilar i avspänd närhet till det impressionistiska måleriet. Paulina Persson avbildar molntäcken ovanifrån med en avsiktlig oskärpa som gör att igenkännandet omintetgörs och vi snarare befinner oss inför bilderna av ett flyktigt tillstånd, halvvägs mellan det materiella och det immateriella (bilden till vänster). Även Sarah Bolmsten arbetar med flyktigheten som medium: hon projicerar landskapsfoton på rökridåer och tar bilderna precis innan motivet bokstavligt talat försvinner upp i rök (bilden på förstasidan). Världen framstår som precis så instabil man ibland får intryck av att den verkligen är. Perssons och Bolmstens projekt tar inte ut några stora svängar, utan fokuserar på den fotografiska bilden som katalysator, som instrument för att göra oss medvetna om egenheterna hos vårt seende. Där ryms också ett stycke vardagspoesi som inte skall underskattas. (Adress: Skånegatan 81)
Galleri Ikon, Stockholm: Paulina Persson & Sarah Bolmsten (8/7-20/7)
Anders Olofsson