Astrid Svangren debuterade separat år 2006 men en serie målningar på plexiglas, där hon ofta använt bägge sidorna av bilden och kombinerat den med objekt hämtade ur vardagen. I sin nya utställning har hon ökat komplexiteten genom att använda reflekterande plexiglas. Bilderna står lutade mot väggarna på ett sätt så att de speglar varandra och betraktaren. Skaparakten är oavslutad, i takt med att vi förflyttar oss genom utställningsrummet förändras upplevelsen av bilderna då de samtidigt dyker upp framför oss, bakom oss och som reflektioner i ytor där vi plötsligt varseblir våra egna gestalter. I ett annat rum visar Svangren en enorm, svart målning i fyra delar, som vilar på rosa bubbelplast. Venus födelse ur vågskummet, konstverket som vecklas ut ur emballagets kokong – tolkningarna är många, och utrymmet för dem generöst. Konstnären har inspirerats av den amerikanska shakerrörelsens strama, funktionella möbeldesign och låtit ett litet bort åtfölja den stora målningen. Formen är intakt, men färgmässigt ansluter sig den lilla möbeln till Svangrens i övrigt kaotiska färgval: det är målat med en lila nyans som inte tillhör vanligheterna i finkonsten. Man bör dock inte bortse från den sköra och ömtåliga sidan av hennes konstnärskap. Ibland lägger hon akvarellfärg och tusch direkt på glasytan, vilket gör verken extremt känsliga för beröring. Hennes måleri är kaxigt, men talar med låg röst. (Adress: Skeppargatan 70)
Galleri Charlotte Lund, Stockholm: Astrid Svangren (22/1-7/3)
Anders Olofsson