Textilkonstnären Elisabeth Bucht har de senaste åren visat att ett uttryck som fungerar som gerillavirkade gatukonstverk också kan fungera i komplexa och gränsprövande samlingsutställningar och i det sammanhang som den vita kuben tillhandahåller. Den mjuka, skenbart ofarliga graffittin har visat sig oväntat spetsfundig.
Häromåret deltog Bucht exempelvis i den ambitiösa ”History Unfolds” på Historiska museet. Där visade hon en stor installation som klädde en gigantisk staty i en färgglad virkad dräkt på ett sätt som var både utmärkande och subtilt. I stunden var verket nästan osynligt, men i minnet och på bilder nästan explicit. En överraskande effekt.
I den fint sammanhållna utställningen ”Imorgon var jag här” på det lilla konstnärsdrivna galleriet Galleri 1 i Uppsala står däremot ett berättande och tekniskt drivet broderi i centrum. Rummet domineras av ett enkelt bord på vilket en rad konstnärsböcker i textil är placerade.
Det narrativa broderiet finns också på väggen, och det fungerar även i hängd form. Men i bläddringsbara mjuka böcker blir det briljant. Inte minst för att sidvändandet svarar mot ett taktilt begär som det figursäkra, mycket tidskrävande uttrycket väcker.
Man vill röra textilbilderna och bläddringen mellan mjuka sidor förstärker dessutom det berättande draget i konsten.
Buchts berättelser kretsar kring det allmänmänskliga, men är placerade nära ett subjektivt berättarjag. Små släkthistorier, hoppfullt illustrerade politiska insikter, rakt återgivna erfarenheter av strukturellt förtryck och mer positiva barndomsminnen bildar en väl balanserad helhet som på en gång är innerlig och vass.
Sebastian Johans
Foto: Sara Linderoth/Galleri 1, Sysslomansgatan 1, Uppsala. Utställningen pågår 26 november – 9 december 2018