Trots att Dina Isæus-Berlin tog sin masterexamen från Konstfack tidigare i år har hon redan hunnit med två utställningar på Wetterling Gallery. Hennes tredje, Star Verse, innefattar tio storskaliga oljemålningar som fyller galleriets rum med en mäktig närvaro. Både tekniken och uttrycket vittnar om en konstnär med pondus och självförtroende.
Dina Isæus-Berlins verk präglas av flera inneboende motsättningar som skapar spänning i målningarna och bjuder in till djupgående reflektion. Det som vid första anblick ser ut som dynamiskt målade verk med element av slumpartade färgstänk med rötter i den abstrakta expressionismen, visar sig snarare vara en kombination av slumpen och en noggrant konstruerad geometrisk abstraktion. Jag blir alltid lika glad över måleri som överraskar och som kräver något av betraktaren utöver vad en snabb översyn av verket ger.
I Dina Isæus-Berlins verk finner jag just detta. Spänningen som uppstår mellan det oförutsägbara och det omsorgsfullt frammanade är kittlande. Färgstänk är nogsamt ifyllda med ytterligare lager av färg, intensiva färgfält vars rörelse syns slumpartade omges av exakt komponerade hexagoner. Det organiska blandas med det strängt geometriska i ett häpnadsväckande möte, vars oväntade kombinationer gör att jag nyfiket studerar varje målad yta. Som i ”Burning up (Mars)” där kraftfulla färgstänk i gula och orangea toner vilar på en yta av röda geometriska former som skapar djup och rörelse i verket.
Alla verk som visas på Wetterling Gallery bär namn med referens till vårt solsystem. Enligt konstnären kan rymden fungera som en hoppingivande referens för oss att klamra oss fast vid i en tid av ovisshet. När vår egen planet tycks stå på undergångens rand kan rymdens evighet och det faktum att vi blott är en mikroskopisk del av dess oändlighet vara en trygghet och tröst.
SVT:s konstkritiker Dennis Dahlqvist skrev om klimatkonstens förutsägbarhet tidigare i år. Han menade att mycket konst som görs på temat klimatkris gärna blir platt och beskrivande i sitt uttryck. Jag håller med och tycker, liksom Dennis Dahlqvist, att om konst som berör klimatfrågor ska fungera så krävs att de är komplexa. Vilket inte alltid verkar vara lätt att uppnå.
Men Dina Isæus-Berlin klarar av den uppgiften med bravur. Förmodligen beror det på att målningarnas titlar och referenserna till rymden tillför en extra dimension, trots att hennes verk ur ett rent sinnligt och tekniskt perspektiv redan är så pass fängslande.
Målningarna avger en frenetisk energi som inte är enkel att återge i ord. Rörelse och kraft finns i varje verk. Vissa är svala och kalkylerande med toner i blått, lila och rosa medan andra exploderar i gula och röda nyanser likt magma ur jordens inre. Det är en rymdens rytmik som vibrerar i färger och former. Som med sin unika estetik och sitt tröstingivande budskap omöjligen kan lämna en oberörd.
Johanna Theander
Wetterling Gallery, Kungsträdgården 3. Utställningen pågår 19 augusti – 18 september 2021