Det är fascinerande att se hur det går att förena musik och konst, och hur det kan vara möjligt att höra musik i ljudlösa konstverk och installationer. I vissa av Bothéns verk är detta uppenbart svårt att skilja åt, som i en videodokumentation från en performance på Fylkingen. Utställningen på Tegen 2 domineras av en sen installation med ljusa, genomsiktliga målningar och text. Men musiken blir svår att bortse från då Bothén först och främst är musiker, och en meriterad sådan. I utställningslokalen står också en magnifik kontrabasklarinett. Bothén har spelat jazz sedan 1960-talet, och har arbetat mer och mer experimentellt sedan tiden på Valand. Han har samarbetat med enastående musiker och förnyare såsom Don Cherry.
En annan serie målningar, som först ter sig som mer eller mindre subtila nyanser av grafitgrå mot svart, visar sig ha helt andra referenspunkter. De har även teckning i sig som anspelar på stadsplanering i kombination med klarinettens så kallade vargtoner. Det handlar om att tvinga in en person eller ton i en cul-de-sac där denne inte har någon given väg ut, utan måste uppfinna sin egen flyktväg. Tonen eller människan väljer något oförutsett och drastiskt. En svit med verk på papper ligger som ett partitur och består av både äldre och nya abstrakta teckningar. De senare är utförda i olja, fernissa och blyerts, som vävs väl ihop med patinan från de åldrade verken.
I utställningen finns också några stora surrealistiska teckningar från 1970-talet. Dessa är realistiskt utförda scener ur det New York som Bothén ofta besökte som musiker. Teckningarna har en klar anknytning till installationens tema av förbränning och av naturens återtagande av urbana miljöer. Dagens Bothén konverserar således med sig själv från 1970-talet och det blir därmed en spännande vidd i utställningen. Jag lämnar galleriet med Bothéns toner i öronen tack vare Spotify, och vandrar hela vägen hem berikad och stimulerad.
Jakob Anckarsvärd
Foto: Tegen 2, Bjurholmsgatan 9B. Konsert i galleriet söndagar kl 16. Utställningen pågår 1-24 april 2016