För tjugo år sedan byggde Charlotte Gyllenhammar in sin egen ateljé i Carl Milles. Hon fyllde ut den nazianstuckne skulptörens arbetsrum med sitt eget, komplett med bord, stolar och material, så att Milles försvann. Hon övertog tillfälligt hans område, och skapade ett illusoriskt vakuum genom att låta ett rum – en tankevärld – inneslutas av ett annat. Installationen hette ”Hemsökt/Haunted”. Som första konstnär har Gyllenhammar nu bjudits in att ställa ut i Carl Eldhs Ateljémusuem, en liten pärla som hitintills fört en slumrande tillvaro i utkanten av Stockholms stadskärna. Kanske blir det ändring på det nu, för planen är att låta samtida konstnärer kommentera Eldhs arbeten. Och Gyllenhammar framstår som ett mycket bra val, genom att hon både behärskar skulpturens traditionella material som gips och brons, och förmår att sätta dessa i samklang med teknik och uttryckssätt av idag.
Gyllenhammar installerar sig bland Carl Eldhs byster och skulpturala kroppar på ett betydligt mer friktionsfritt sätt, jämför med hur hon gick tillväga hos Milles. Hon har helt enkelt placerat in en svart upp och nedvänd skulptur bland Eldhs vita, och iscensatt en performance där hon iklätt sig den traditionella skulptörens roll. Med verktyg gjutna i gips försöker Gyllenhammar bearbeta en kraftig stenbumling, till ett lika absurt utsiktslöst som poetiskt laddat resultat. Hennes performance ”Stenens mun” dokumenterades och visas i ateljéns mindre rum med de sönderslagna gipsredskapen liggande framför skärmen.
I anslutning till ateljén har museet nu öppnat ett mindre utställningsrum, där Gyllenhammar visar det nya verket ”Osagd/Untold”. Kontrasten till ateljéns ljus rymd är påfallande. Härinne råder en nästan klaustrofobisk stämning, eftersom rummets fönster har stängts igen och det mesta av golvutrymmet upptas av två svarta bordsskivor. På borden ligger grupper av verktyg och andra mindre föremål, gjutna i svart vax.
Sammantaget har Gyllenhammar skapat en mycket sevärd installation om speglade sammanhang, process och plats. Hennes verk skapar en stark närvaro i rummen, men berör snarare frågor om frånvaro, om utebliven kontakt.
Adress: Lögebodavägen 10, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 25/5 – 27/10
Magnus Bons (text och foto)