Titeln på årets magisterutställning från Högskolan för fotografi är ”Intermonde”, ett begrepp som betyder något i stil med ”mellanvärld” och som hämtats från den franske fenomenlogiske filosofen Maurice Merleau-Ponty. Mellanvärlden är i hans begreppsvärld en plats där vi möts och skapar förståelsen av varandra. Det är ingen dum utgångspunkt för en utställning med samtida fotografi. Fotografiet har på rekordkort tid kommit till den punkt i sin utveckling där det blivit relevant att ifrågasätta, omvärdera och återerövra konstarten som sådan, samtidigt som den öppnar sig mot andra uttrycksformer. Detta pågående analysarbete märks också tydligt i utställningen. Mehdi Namazi (bilden) arbetar i en fotografisk tradition som ligger nära dokumentären, när han skildrar den livsfarliga förvirring som uppstod när USA 2001 släppte ned både matpaket och klusterbomber över Afghanistan med likartat hölje. Lovisa Ringborg befinner sig i andra änden av fotografins spektrum, och skapar manipulerade bilder som tar oss till ett mellanmänskligt tillstånd på randen till det okända, eller kanske i ännu högre grad till det vars existens vi anar men inte vill kännas vid. Andreas Vesterlund söker upp platser som speglar förgängligheten, men som vi för det mesta inte skulle lägga särskilt stor vikt vid. Vi tycker oss ha varit där, men kan inte riktigt säga när och i vilket sammanhang. Mest radikal i sitt tillvägagångssätt är Guro Olsdotter Gjøl, som ställer ut en ensam diabildsprojektor utan vare sig bildmagasin eller anslutning till elnätet. Men går vi närmare hör vi någonstans uppifrån hur projektorns fläkt spinner och magasinet rasslar. Fotokonstens slut? Nej, snarare dess godmodiga ”fuck you” gentemot alla krav på teknisk och estetisk renlärighet. Läs Sinziana Ravinis recension av utställningen på Göteborgs konsthall! (Adress: Tjärhovsgatan 44)
Centrum för fotografi, Stockholm: Magisterutställning Högskolan för fotografi (31/5-15/6)
Anders Olofsson