Knappt har konstsäsongen kommit ur starblocken så levererar Bonniers konsthall en magsopare som man sent skall glömma. Ann-Sofi Sidéns nya videoinstallation ”Vid sidan om” är nämligen av den karaktären. Sidén tillhör den kategori internationellt verksamma konstnärer som har förmågan att skapa och hålla ihop en hel installation byggd på rörliga bilder, något som är betydligt svårare än vad man kunde tro. Det går nämligen inte att enbart förlita sig på tekniken, dramaturgin och presentationen måste också fungera. Tidigare har hon ibland tenderat att driva komplexiteten lite väl långt, vilket gjort installationerna lite snåriga och svårsmälta. Men ”Vid sidan om” är lika knivskarp som explicit i sitt budskap. Installationen är byggd kring den kuvösliknande box som finns på somliga tyska sjukhus, och dör ofrivilliga mödrar kan lämna sina nyfödda, anonymt och utan att riskera efterräkningar. Fenomenet har väckt debatt i Tyskland, men är kanske förståeligt mot bakgrunden av de spädbarnsmord som nyligen skakat det tyska samhället. Ann-Sofi Sidén delar sin installation i två halvor, som förenas framför luckan till boxen: å ena sidan följer vi den unga kvinnan på väg att överlämna sitt barn, å den andra sjukhuspersonalen som rutinmässigt tar hand om den nyfödda. Bildflödet är effektivt, närmast orkestrerat, och moralismen lyser med sin frånvaro. Samtidigt är det omöjligt för betraktaren att slita sig från den miniatyrvärld verket formar. En videoinstallationsklassiker i vardande – tveklöst! (Adress: Torsgatan 19)
Bonniers konsthall, Stockholm: Ann-Sofi Sidén (29/8-12/10)
Anders Olofsson