I april 1974 mottog den rumänske diktatorn Nicola Ceausescu ett gratulationstelegram från konstnären Salvador Dali med anledning av Ceausescus beslut att införa spiran som tecken på presidentens makt. Så här i efterhand framstår de två männens kommunikation med varandra inte som så märklig: surrealisternas målarfurste hade på sätt och vis en själsfrände i Ceausescu, som under sin regeringstid – kallad ”Den Gyllene Eran” – skapade att samhälle med sant surrealistisk karaktär. Många försök att skildra det har gjorts, nu även i bokform. Konstnärens Stefan Constantinescus fantasifulla ”The Golden Age for Children” är till det yttre tänkt som en barnbok, där varje uppslag bjuder på spännande läsning och praktiska veckla-ut-och-fälla-upp-övningar. Med hjälp av denna teknik vindlar sig historien fram om ett land och en härskare som mitt i Europa gjorde en hel nation till sitt eget bisarra ”allkonstverk”. Genom sin vägran att acceptera Sovjetunionens inmarsch i Tjeckoslovakien 1968 lyckades Ceausescu med konststycket att charma västvärlden så till den mildra grad att amerikanerna gav Rumänien status som mest gynnad nation i handelssammanhang, trots att regimen vilade på en grund av terror utövad av tusentals Ceausescu-lakejer i säkerhetstjänsten Securitates sold. Desto mer förvånande när den rumänska kommuniststaten kollapsade som en sufflé på bara en månad 1989 och makarna Ceausescu avrättades efter en summarisk rättegång. Rumänska konstnärer har genom åren uppvisat en osviklig känsla för de absurda sidorna av tillvaron och sitt eget lands historia. Stefan Constantinescu utgör inget undantag, och ”The Golden Age for Children” är en konstupplevelse av det alldeles speciella slaget.
Boktips: Stefan Constantinescu ”The Golden Age for Children”
Anders Olofsson