Lars Bohman Gallery visar Barbara Probsts ”Exposure”-serie. Den består av olika serier av fotografier där alla bilder i varje enskild bildserie beskriver exakt samma situation i exakt samma stund från olika håll. Ofta mixas två svartvita fotografier med ett tredje i färg och ger en känsla av förskjutning i tid. Projektet, berättas det i pressreleasen, ifrågasätter fotografiets sanningshalt och ställer därmed den subjektiva tolkningen i fokus.
Probst är född i Tyskland på 60-talet, bor och arbetar i både New York och München och ställer ut flitigt internationellt. Man kan förstå varför för hennes fotografier är intressanta, coola och lockande men också svåra att läsa av. Fotografiernas figurer är gäckande, undanglidande och ibland verkar de nästan fly undan något. Ibland verkar de posera och ibland verkar de omedvetna om sin roll och sitt sammanhang. Vem är personen och vad händer egentligen på bilden? Sanningen är flyktig och svårfångad och kan snabbt förändras om man ser saken från ett annat håll. Är sanning möjligt annat än som subjektiv och personlig uppfattning?
Att Probst har en bakgrund som skulptör syns på fotografiernas tydliga form- och arkitekturkvaliteter. Här syns ett släktskap med Ann-Sofie Sidén, som också har en bakgrund som skulptör och arbetar med fotografi och film med skulpturala influenser. Probst placerar en undersökning av en situation på en stadigt byggd skulptural grund och det ger henne bra svängrum när hon söker efter att fånga fotografiernas figurer och det skeende de är inblandade i från flera håll samtidigt.
Adress: Karlavägen 9, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 25/8 -30/9
Maria Johansson (text), Lars Bohman Gallery (foto)