Karl Ove Knausgård skriver ofta insiktsfullt om konst, både i passager inflikade i boksviten ”Min kamp” och i essäer i dagstidningar. Konstnärer och deras verk – där fotografer som Francesca Woodman och Cindy Sherman utgör minnesvärda exempel – tycks fylla ett behov av närmast existentiellt slag för Knausgård. Vackert formulerat är det alltid.
I Knausgårds nya serie av årstidsböcker har olika konstnärer blivit tillfrågade att göra bilder som hänger samman med de olika tiderna på året. Dock inga fotografer, för här handlar det enbart om målare och snart kommer sommarboken med bilder av ingen mindre än Anselm Kiefer. I hans nyutkomna bok ”Om våren” bidrar Anna Bjerger med en svit målningar i mindre format, som ytterligare några dagar finns att se på galleriet.
Det är alls inga illustrationer till Knausgårds text som Bjerger gjort. Vad jag förstår har författarens arbete med texten pågått parallellt med konstnärens. Bjerger visar istället målningar som kretsar kring den lilla familjens möte med naturens plötsliga omslag. Vi ser det skarpa ljuset och känner den värmande solen. Bjergers målningar förmedlar med inlevelsefull intensitet hur allt återigen förändras – och upptäckarglädjen i förvandlingen – framför allt hos ett litet barn. Kanske finns något av detta även i Knausgårds bok? Jag har börjat i det visuella, den litterära upplevelsen återstår för mig.
Kanske har Bjerger velat svara upp mot Knausgårds, nästan maniska, koncentration på familjens inre relationer? Kanske är det därför hon, enligt uppgift, valt att avbilda sina närmaste? Det är hur som helst ett välkommet steg vidare i mina ögon. Bjerger har länge uttryckt en fascination för exempelvis modemagasinets estetik. Det har passat uttrycket i hennes samtidigt distanserade och fysiskt impressionistiska färgbehandling, men har ibland resulterat i en rad av inkapslade ögonblick. Där orsaken till just dessa gestaltningar har fattats mig.
Inte för att Bjergers vårmålningar direkt går från A till Ö. Vi får även här olika utsnitt att associera vidare kring. Och det är fullt tillräckligt. Men här finns också en liten betydelsefull förskjutning och en nyvunnen intimitet som smälter fint ihop med hennes lustfyllt rinnande färg och kontrastrika ljusbehandling. Våren är här.
Magnus Bons
Foto: Galleri Magnus Karlsson, Fredsgatan 12. Utställningen pågår 6 – 23 april 2017