Roland Persson är en konstnär som inte räds starka effekter. På Konstnärshuset i Stockholm ställde han 2005 ut stympade människokroppar, där blommor och svampar slagit rot i huden. Tidigare har han bland annat visat prydnadskuddar i brons och skor som ”glömts kvar” i snön, även dessa gjutna i bemålad brons. Hans verk lägger sig ofta i bakhåll för oss för att överrumpla och väcka motstridiga känslor inom oss. Hos ALP/Peter Bergman har Persson riggat en skulptural försåtminering i galleriets projektrum. När man gläntar på draperiet varseblir man efter ett tag en nerlegad säng innehållande en enorm pumpa till vilken ett koppel småpumpor kopplats via slingrande, gröna ”navelsträngar”. Verkets titel, ”Mother”, säger tydligt vad det hela handlar om. Hos Roland Persson är naturen en fullödig inspirationskälla, men inte som leverantör av skönhet och ekoidealism. Hans naturfenomen tillhör ofta det slags väsen som på ett eller annat sätt hotar oss, som vägrar låta sig begränsas och som är ytterligt indifferenta i förhållande till vårt eget vara eller icke-vara. Perssons ”Mother” är alla grönsakers moder, men en självtillräcklig, maktfullkomlig och härsklysten varelse. Från sin bädd i underjorden styr hon sina adepters samtidigt som hon knypplar på strategin för världsherravälde. Roland Persson förenar ett skickligt skulpturalt hantverk med en gammel hederlig science fiction-estetik à la 50-tal för att åstadkomma den perfekta mardrömmen. (Adress: Torsgatan 41)
ALP/Peter Bergman, Stockholm: Roland Persson (2/4-2/5)
Anders Olofsson