Young Art har gjort det igen. I samarbete med Berns Asiatiska skapas platsspecifika ljusinstallationer och graffitikonst med inspiration från Strindberg. En salig röra men i sann Young Art anda en frisk fläkt genom Stockholms konstvärld. I samband med Strindbergsåret initierar Young Art utställningen ”On Chance”, där två konstnärer med rötter i graffitin tolkar Strindbergs konstnärskap. De båda konstnärerna, Thomas Hämén och Mathias Quisth, har studerat skrifter och bilder av Strindberg rörande hans teori om slumpmålning. Enligt Strindberg bestod en bild av fem element, bland annat vatten och horisont. Sedan slumpades dessa fem elementen ihop för att skapa den slutliga bilden. Detta för att skapa en blandning av det undermedvetna och det medvetna inom samma målning. Liksom en pianist stämmer om pianot på måfå för att sedan spela en välkänd Beethoven-sonat kan konstnären också utgå från slumpen i skapandeprocessen.
Till det gemensamma projektet på Berns samlade Thomas och Mathias bilder från internet av de fem kategorierna i en bildbank som sedan kopplades till en slumpgenerator. Detta genererade sedan material att utgå från till varje målning i utställningen. Konstnärerna menar att Internet idag representerar både det kollektiva undermedvetna samt även det medvetna, en illustration av Strindbergs egna teorier om det slumpartade. Enligt konstnärerna själva spelar även mediet graffiti en stor roll i förhållandet till det slumpmässiga då graffiti som konstform ofta beror mycket på slumpen. Om man målar själv, hur stor yta man har att måla på och hur mycket tid man kan lägga ner är faktorer som oftast inte går att planera för en graffitikonstnär.
I utställningen ingår utöver de slumpgenererade bilderna även en större ljusprojektion som de båda konstnärerna skapat tillsammans. Här ville de få en chans att knyta samman de olika modeller och teorier hämtade från Strindberg och skapade en monumental bild byggd i flera lager, där konstnärerna själva inte visste hur slutresultaten skulle bli. Mathias Quisth målade själva bilden medan Thomas Hämén skapade en videoprojektion som slumpar farm olika former och ljus ovanpå den målade bilden, vilket i slutändan bildar en ljusskulptur i konstant förändring.
Enligt Young Art blir reflektionen över Strindberg mer påtaglig genom användandet av de två medierna graffiti och internet då han som konstnär ofta var i blåsväder. Internet som fenomen har varit revolutionerande med tanke på hur vi resonerar kring bilder och graffiti har alltid varit och är fortfarande en mycket omdebatterad konstform. Också med tanke på den märkbara uppluckringen av stödet för Stockholms nolltolerans policy mot graffiti och den tilltagande debatten i olika forum, blir tanken med utställningen en riktig vitamininjektion i vintermörkret.
Adress: Berzelii Park, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 2/11 – 29/11
Johanna Theander (text), Thomas Hämén/Mathias Quisth (foto)