Norges senaste kulturbyggnad har öppnat: Kunstsilo i Kristiansand. Premiärutställningen Nordiska passioner fyller museets drygt 3 000 kvadratmeter utställningsyta med 600 verk ur 1900-talets nordiska konsthistoria. För första gången på decennier finns därmed möjlighet att lära känna den historien genom faktiska konstverk.
Det egna landets tongivande konstnärskap kan här tolkas i relation till grannländernas. Det är lika intressant som givande att se måleri av exempelvis 1920-talets Esaias Thorén och Erik Olsson jämte samtida verk av danska Franciska Clausen och norska Charlotte Wankel. Liksom Christer Themptanders politiskt radikala 1970-talsgrafik intill norska Willi Storns. Det tydliggör de intensiva samtal om teknik, material och motiv som genom konstverken stundtals pågår mellan konstnärer i Norden.
Museet rymmer tre samlingar om totalt 7 500 verk. Sørlandssamlingen och Christianssands billedgalleri med regional konst och konsthantverk. Och så Tangen-samlingen som med drygt 5 000 verk dominerar och visas nu.
Artipelags På armlängds avstånd gav häromåret en koncentrerad försmak av konsten som oljemiljardären – och konsthistorikern – Nicolas Tangen samlat under 30 års tid och nu donerat till sin födelsestad. På Kunstsilo har man med Nordiska passioner valt att arbeta öppnare och mer associativt. Gränserna är ofta flytande mellan utställningens 18 kapitel eller rum med namn som ”nordisk natur” och ”formfamiljer”. Lustfullt, och i positiv bemärkelse traditionellt.
Museet har skapats i en k-märkt tidigare sädessilo från 1935, ritad av de norska funkisikonerna Arne Korsmo och Sverre Aasland. Arkitektoniskt får ombyggnaden betydligt bättre betyg än till exempel Astrup Faernley eller nya Munch-museet i Oslo.
Lena From
Kunstsilo, Sjølystveien 8, Kristiansand, Norge. ”Nordiske lidenskaper” visas från 11 maj 2024
Lena From är journalist och kritiker samt konstchef i Halmstads kommun