Oscar Furbacken har sedan några år haft fokus på konstverkens inre utstrålning. Från det yttre av tämligen oansenliga reliefformer har besökarna överraskats av att få titta in i små lysande grottlika rumsligheter.
I den nya utställningen på galleri S.P.G. har konstnären tagit ett helhetsgrepp om utställningsrummen. Från väggreliefer och målningar till en raserad vägg är det en mörk och dramatisk utställning som beskriver det som är borta och förkolnat efter en brandkatastrof. Den har också titeln Eftereld.
Det största verket är installationen Reva med en spricka i utställningsväggen från tak till golv. Revan är så bred att det går att titta in i dess inre och där se tegelstenar och grus, för konstigt nog är det ljust därinne. Sprickan ger en obehaglig katastrofkänsla, kanske har en jordbävning skadat väggen.
Furbacken visar i de övriga rummen olika kolsvarta reliefer som ser ut som förkolnade trärester. Mellan dem lyser det från små spricköppningar och vi kan titta in i långa fiktiva grottor, illusoriskt uppbyggda med speglar där vi ser det glöda från små utbrunna högar, och ibland tycks elden flamma upp något.
Filmen Cinder Oasis visar närbilden av en bergsslänt med den brända askfyllda marken efter en skogsbrand. I askan har små, små organismer börjat röra sig uppåt och neråt, som de första spirande livstecknen efter branden. Några märkliga rödockrafärgade svampar tycks också växa upp ur den svarta marken.
Kanske det enda hoppfulla i denna i övrigt mörka utställning, där till och med en serie målningar visar röken av skogsbränder ovanifrån. Det är en ödesmättad och stark gestaltning av det som sker i vår tid, med elden som utplånar och förvandlar allt i dess väg.
Lena Boëthius
S.P.G. Gävlegatan 10, Stockholm. Pågår 11 april – 1 juni 2024