Kanske är det träsnittet som teknik som får mig att tänka på ordningen mellan motiv och bakgrund. Täta spår karvas, bildar negativ rymd och låter de fyllda ytorna framträda i trycket. Maktförhållandet mellan omgivande hav och Idun Baltzersens badande figurer på Galleri Magnus Karlsson förefaller i alla fall något utjämnat.
Avståndet mellan hantverk och färdigt verk tänjs ut och drar sig samman. Lite som konstnärens bortvända flickor som inte riktigt underordnar sig betraktarens blick och samtidigt – just därför, blir sårbara i sin omedvetenhet.
Baltzersens stora träsnitt är tryckta på tyger, därefter isärklippta och på nytt sammanfogade i kollage och uppspända på skärmar. Träramarnas stökiga ryggar är vända ut mot rummet och låter tillvägagångssätt och process flytta in i motiven.
Verket är uppställt i en labyrintisk snäckform som leder in betraktaren bland kollagen med badande människor. Flickor och pojkar vänder bort ansiktet medan männen möter betraktarens blick. Ibland upprepas motiven, blekare och nästan upplösta till mönster.
I det andra rummet tronar några större kollage och ett par av tryckens ursprungliga trästockar i mörkare färger. Jag tilltalas av hur Baltzersens arbetsprocess framträder och hur verken i denna utställning skapar oordning genom en tydligare transparens. Motiven som objekt träder tillbaka in i hantverket och verkens komplexitet träder fram.
På Galleri Glas ställer Maria Hall ut en svit målningar föreställande floder och speglade träd. Hennes utsiktspunkt delar, oavsett motiv, målningarna i två delar. Det går att följa hela sviten längs en mittlinje som självklart dras genom utställningsrummet.
Den ultramarinrosa färgen ger motiven en ton som snarare kunde höra hemma hos de omgivande himlarna, som här är mörka. Lila – som botens och ångerns färg, rosa som är köttet och genansen. Färgen driver likt horisontlinjen genom upplevelsen och förefaller märkligt logisk.
Penselföringen är lustfyllt precis, vare sig den bearbetar den negativa yta som framkallar motiven eller de träd och floder som står som motiv. Trädtopparnas möte med himlen ilar genom mitt rosa kött. Båda utställningarna drar in betraktaren i materien och drar ihop avståndet mellan motiv och bakgrund, mellan dröm och verklighet.
Emma Warg
Galleri Magnus Karlsson, Fredsgatan 12, Stockholm. Pågår 14 oktober – 18 november 2023. Galleri Glas, Nybrogatan 34, Stockholm. Pågår 21 september – 29 oktober 2023