På Lilith Performance Studio i Malmö pågår parallella och väsensskilda aktiviteter i två olika performance. Hos thailändska Sareena Sattapon sorteras t-shirts och stora träställningar körs runt av de agerande, både barn och vuxna. Denna absurda och en aning forcerade verksamhet utspelas mot två betydligt mer meditativa videoprojektioner i fonden. Filmerna visar ett par japanska kvinnor, upptagna med vardagliga sysslor som att diska eller hänga tvätt.
Ganska snart uppstår ett olyckligt avstånd mellan inspelat material och hanteringen av tröjhögarna. Delarna har olika tempon och känslolägen och jag upplever inte någon närmare förbindelse. Det gör att verket känns ofärdigt och att helheten inte engagerar.
Något annat är det att kliva in i Adèle Essle Zeiss helt nya performance ”Stjäla vatten” på andra sidan väggen. Här skapar aktörernas arbete en koncentration som går att ta på. En kvinna ligger utsträckt en bit från golvet, hennes kropp förbunden med en mängd vattenfyllda hinkar genom ett intrikat system av trådar. De agerande fyller växelvis på och tömmer hinkarna och tillsammans försöker de få kroppen att sväva högre i luften och sedan sjunka närmare golvet.
Vid ett visst läge där kroppens och vattnets vikt överensstämmer inträffar något överraskande. En liten mängd vatten tas bort eller läggs till – och hela systemet sätts i rörelse. Plötsligt stiger kroppen som av egen kraft, linorna och blocken rasslar. Tills jämnvikt åter inträtt.
Essle Zeiss söker brytpunkten mellan gravitation och viktlöshet, mellan stillhet och rörelse. Rummets vita väggar och de svarta hinkarna, aktörernas följsamhet och kroppens viloläge skapar kontraster som förstärker situationens intensitet.
Under de förutsättningar hon ställt upp för verket, och inom sin genre, närmar sig ”Stjäla vatten” fulländning.
Magnus Bons
Lilith Performance Studio, Bragegatan 15, Malmö. 11-13 maj är sista datum för respektive performance