Har Elsa Beskows bilderböcker något att säga även till dagens barn? Denna fråga ställs i samband med den påkostade Beskowutställningen på Nordiska Akvarellmuseet. Vi kan inte annat än att medge att visst håller damens teckningar än. Personporträtten känns ovanligt fräscha för att vara så pass gamla, och teckningarna är utsökt genomförda och färgsatta. ”Tomtebobarnen”, ”Hattstugan”, ”Solägget”, ”Sagan om den lilla lilla gumman” är bara några av de berättelser som presenteras. Istället för att visa bilderna som ”konstverk” vanligtvis visas – alltså särskilda och oberoende – har man klokt nog valt att hänga illustrationerna gruppvis och med en någorlunda kronologisk berättartaktik. Därigenom kan man också till viss del följa böckernas berättelseförlopp. Elsa Beskow var så mycket mer än en tecknare, hon var även en berättare av rang. Detta syns tydligt i hur skickligt hon fångar ansiktsuttryck och gester, ibland tycks den förklarande texten nästan överflödig, men välkomnas då den är så vackert formad och gracil. Ofta dyker djur upp: råttor agerar som hästar, grodor kluckar glatt. Stämningen är psykedelisk. I favoritteckningarna från boken ”Blomsterfesten i täppan”, 1914, har barn och vuxna muterats med grönsaker, bär, blommor och allehanda växter. Huvuden med rädistoppar, styvmorsviolsdonnor, en läskig nässelman och mycket mer trängs i denna makalöst granna teckningsserie. Alice i underlandet kan slänga sig i väggen! Vad som gör Beskows skapande så övertygande är att hon vågar sig in på fantasins vägar, samtidigt som hon aldrig lämnar den verkliga världen och dess begränsningar. Igenkännandet gör det fantastiska oändligt mycket mer intressant och glädjande. (Adress: Södra Hamnen 6, Skärhamn)
Nordiska Akvarellmuseet: Elsa Beskow (1/5-13/9)
Sara Arvidsson