Roland Perssons utställning på Olle Nymans ateljéer beskrivs som en referens till B.F. Skinners välkända experiment på vidskeplighet hos duvor. Skinners experiment gick ut på att stänga in ett antal duvor i en bur med en anordning som gav duvorna mat i förutbestämda intervaller, utan att ta hänsyn till duvornas beteende då de fick maten. Duvornas beteenden när de fick mat förstärktes efter en tid, som en indikation på ett slags vidskeplighet eller tro på en kausalitet mellan belöningen och beteendet. I förlängningen såg B.F. Skinner en relation mellan duvornas beteende och mänsklig vidskeplighet.
Utställningsrummet på Olle Nymans ateljéer är fyllt av ett antal duvor i silikon. De är mycket verklighetstrogna, men samtidigt tillräckligt konstgjorda för att de tydligt ska falla in i en definition som objekt. Tillsammans med duvorna som pickar, äter och går över golvet finns även en rad vardagliga ting; stolar och element som täcks av dukar, även de gjorda i silikon.
Även om Roland Persson i utställningen hänvisar till ett utforskande i mänskligt beteende, präglas hans konst framför allt av en känsla av självporträtt. Trots att verken inte är direkta liknelser. Det är svårt att inte relatera utställningen till Perssons berättelse från en tidigare katalog om faderns gamla hus som han ärvde och periodvis bodde i. På vinden ovanför sovrummet bodde ett stort antal duvor. De byggde bo i gamla saker som stod på vinden och Persson somnade med ljudet av duvornas kuttrande och deras klor över golvet. Med denna berättelse i bakhuvudet får duvan en så mycket större betydelse än som referens till ett behavioristiskt experiment. Även objekten som finns i rummet täckta av skynken, som om de stod förvarade på en vind, för tankarna till samma berättelse ur konstnärens liv.
I det uttalade självporträttet ”The Bird Man” från 2015 återkommer duvan som motiv. Verket skapade Roland Persson efter ett traumatiskt fall ned i en brunn där han skadades svårt. Skulpturen föreställer en styckad manskropp med duvor som står bredvid eller ovanpå. Som om de vakade över kroppen, över konstnären själv, precis som de gjorde på vinden i huset som Persson ärvde. Denna fågel verkar vara ett motiv som återkommer både i konstnärens goda och onda minnen. Det gör utställningen på Olle Nymans ateljéer till en gripande och personlig upplevelse.
Johanna Theander
Foto: Roland Persson. Olle Nyman ateljéer, Strandpromenaden 61, Saltsjö-Duvnäs. Utställningen pågår 14 maj – 26 juni 2016