Lisa Jeannin står tillsammans med Nathalie Djurberg bakom de senaste årens boom för animationskonst. Men där Djurberg vanligtvis hållit sig innanför de ramar som en traditionell dramaturgi ställer upp har Jeannin valt ett mer associativt förhållningssätt, något hon accentuerar i sitt nya verk, videoinstallationen ”Gorilla Goddess Gangster and the Goblins”. Via en projektion uppdelad på tre separat skärmar utsätts betraktaren för en visuell berg- och dalbana där man letar förgäves efter ett övergripande sammanhang. Mellan den tokroliga fejkgudinnan Kali, leksakstrollen, gangstern av trolldeg och gorillan som emellanåt skymtar förbi finns det kanske samband på ett djupare plan. Men förmodligen skall man inte ägna alltför mycket tid åt att fundera över dem. Installationen har en drömlik logik – den börjar faktiskt med att en biografmaskinist i spindelkropp går och lägger sig, vilket gör att verket kan tolkas som spindelns dröm. Det eventuella meningsskapandet överlåts till oss själva, men knappast utrustade med det vakna intellektets skarpslipade instrument. Snarare är det fantasins och drömmarnas struktur som gäller. Skeenden dubbelexponeras, upprepas, flyter samman och glider isär. Möjligen hade presentationen kunnat stramas åt lite mer, för kaos kan enbart uthärdas i små doser. Men ett sevärt och fascinerande verk är det lika fullt. (Adress: Luntmakargatan 78)
Milliken Gallery, Stockholm: Lisa Jeannin & Rolf Schuurmans (10/1-24/2)
Anders Olofsson