För andra gången visar SPGallery en separatutställning av Marie Capaldi. Utställningstiteln ”Varje dag på flera djup” syftar på att de skivor Capaldi använt att måla på, tidigare var ateljéns golv. År av fötters slipande på spilld färg har resulterat i en abstrakt expressionism som nu fungerar som scen för Capaldis målningar av flickor bland årstiders växlande, halländska och öländska landskap och i klänningar med mönster från bland annat abstrakta målningar. Lägger man sedan till att konstnären i måleriet följt sina tvillingflickors uppväxt kan man tolka in ytterligare en dimension i titeln, hur vardagen och livet blir till lager på lager av minnen och erfarenheter.
Om Pussy Riot med sina konstaktioner riktar kritik mot maktfullkomliga patriarker som Putin så har Marie Capaldi ett mindre upproriskt men ändå effektivt sätt att hantera en konstens patriark som exempelvis Rothko. I målningen ”Rothkorad” låter hon fyra tonårsflickor på rad visa upp klänningar med mönster från målningar av Rothko. En avväpnande och befriande inställning till den delen av konstvärlden dit kvinnliga målare sällan når. Få kvinnor har en plats i den abstrakta expressionismen där konstnärer som Rothko, Pollock och Krasner framstår som heroiska individualister. Utan att frånta dem det erkännande de förtjänar så visar åtminstone Marie Capaldi att kvinnor både kan måla expressivt och låta kvinnovärldens attribut som exempelvis klänningstyger, sina egna barn och föremål från hemmets sfär tjäna som inspiration, utan att avfärdas som feminister.
På samma vis som hon inspireras av vardagliga föremål och det som finns till hands i den närmaste sfären refererar hon i sin konst till de stora mästarna. Däri ligger mycket av hennes uttryck, i just den attityden. Välgörande respektlös expressionism från den lilla världen och från den intima relationen mellan mor och barn.
På de flesta av bilderna syns fyra tonårsflickor, på några endast två. Det är konstnärens egna tvillingar och deras tvillingkompispar som målats av. Flickornas klänningar har mönster från allt från abstrakt måleri till kurbits. Bakgrunden har skrapats fram ur många lager av färg och förmedlar känslan av vilt framvuxen natur. Med enkla, energiska penseldrag och en hög färgskala ger hon flickornas kroppar volym, tyngd, ljus och skugga. Jag minns hennes tidigare måleri som en färgstark men harmonisk pastellskala men nu har färgskalan höjts ytterligare till att närma sig en nästan neonaktig intensitet. Ett kraftigt knallrött penseldrag beskriver benets skuggsida, några enkla vita drag med pensel blir ett tecken för sko. En del kallar hennes måleri naivistiskt (är man automatiskt naivist för att man tycker om färg och målar av sina barn?) men jag uppfattar henne som en erfaren och skicklig målare.
Adress: Kommendörsgatan 6, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 18/4 – 18/5
Maria Johansson (text), SPGallery (foto)
2 comments
I ovanatående recension av Marie Capaldi på SPG
finns referenser till
Relaterade artiklar:
Marie Capaldi på SPG
Andréhn-Schiptjenko, Stockholm: Olle Borg (10/1-10/2)
Paul Fägerskiöld på Galerie Nordenhake
Milliken Gallery, Stockholm: Fredrik Söderberg (10/4-18/5)
Galleri Niklas Belenius, Stockholm:Torbjörn Johansson (20/3-23/3)
men Olle Borg är över sedan länge
och Milliken-utställningen är från 2008.
Hej! Datorer, datorer… Relaterade artiklar-funktionen innebär att systsmet tittar på den text du läser och föreslår andra texter som kan vara av intresse utifrån innehållet. Men systemet tar inte hänsyn till om utställningarna är slut eller om de pågår. Det är bara texten om utställningen som är relevant för bedömningen! /Red.