Publicerad 06 maj 2010 Av I Konstkommentarer Med 1952 Visningar

Världens största oljemålning

deephorizon_oil_painting_aerial_4Ett unikt konstverk där duken är 128 000 kvadratkilometer stor och där det har gått åt 32 miljoner liter olja för att färdigställa tavlan. Så beskriver konstnärsgruppen Übermorgen.com den pågående oljekatastrofen i den Mexikanska bukten. Det är nu drygt två veckor sedan BP:s oljerigg fattade eld och sjönk och orsakade vad som verkar bli en av vår tids största oljekatastrofer. På nätet och i media sprids en strid ström av bilder från det växande oljeläckaget som hotar att förstöra viktiga naturområden längs den amerikanska sydkusten. 

”Deephorizon” är titeln på Übermorgen.com:s serie med digitala oljemålningar där man har använt sig av flygfotografier från oljeläckaget och manipulerat bilderna i datorn så att de påminner mer om traditionella oljemålningar än flygfotografier. Det är nu inte första gången konstnärerna lizvlx och Hans Bernhard sticker ut hakan och provocerar konstpubliken genom att utnyttjar kommersiella bolags varumärken och produkter. Tidigare har man stulit elektroniska böcker från Amazon, försökt köpa aktier av Google genom deras eget annonssystem och skapat en hemsida där man skulle kunna säja sin röst under det amerikanska presidentvalet.  Att de nu använder sig av BP:s olja och massmedias flygfotografier av katastrofen för att skapa konst är ganska typiskt för Übermorgens arbetssätt. Deras konst bygger ofta på att hitta kryphål i lagen och oväntade infallsvinklar där de kan återanvända material som redan finns tillgängligt på nätet, för att sedan i olika datorprogram eller digitala gränssnitt skapa sin konst. De är också mästare på att manipulera media och skapa rubriker, de brukar själva benämna sitt sätt att arbeta som “media hacking”.

Att krig och stora katastrofer sätter sina spår i konsten är inte ovanligt, men konsten arbetar som regel långsamt i sina försök att kommentera aktuella händelser. Det tar nämligen tid att skapa ett konstverk, som att måla en oljemålning, och sedan ska man också ha möjlighet att ställa ut sitt verk för en publik. Übermorgen.com väljer istället att arbeta som massmedia med sin konst. Vid terroristattacken den 11 september 2001  skapade man till exempel en live-webmålning som varade i åtta timmar. På samma sätt arbetar man med ”Deephorizon”, man utnyttjar en massmedialt uppmärksammad händelse och det bildflöde som redan finns på nätet. Just nu sprids Übermorgen.com:s konstprojekt som en löpeld genom de sociala medierna och kommer så småningom att plockas upp av de mer traditionella medier, vilket förstås är hela idén med projektet. 

Länk: http://ubermorgen.com/DEEPHORIZON/

Mathias Jansson (text), Übermorgen.com (foto)

Mathias Jansson konstkritiker med inriktning mot New Media Art, främst Game Art och net.art. Har tidigare skrivit för bl a för Konstperspektiv och Computer Sweden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.