Publicerad 03 februari 2010 Av I Konstkommentarer Med 11393 Visningar

Vad hände med nätkonsten?

Gonzalez-Net-Art09I mitten av 90-talet var nätkonst (net.art) högsta modet i konstvärlden och ansågs av många vara framtidens konstform. Sedan dess har internetanvändandet exploderat och genomsyrar nu hela vårt samhälle, men någonstans längs vägen försvann nätkonsten. Vad hände egentligen? Det var frågan som ställdes vid ett seminarium i början av december 2009 arrangerat av Södertörns Högskola och Iaspis. Konsten frågade därför Iaspis direktör Cecilia Widenheim vad nätkonst egentligen är och om det inte kan vara så, att nätkonsten till och med kan vara på väg tillbaka, i en uppgraderad version.

För det första, vad är nätkonst? Hur defineras begreppet? För all konst som finns på Internet är väl inte nätkonst?

Det var bland annat detta vi ville diskutera på Iaspis med utövare och teoretiker. För att kunna belysa förhållandet mellan nätkonstens mediespecifika kvaliteter och karaktären på det innehåll som skapas är det klokast att vrida och vända på ett antal definitioner i förhållande till olika praktiker och teoribildningar. Det här är ju inget unikt för nätkonst, samma definitionsproblematik återfinns i diskussionen av konstformer som ”performance” och till och med för begrepp som ”måleri”. Nätkonst är konst som har sin grund i det flöde av information som varje dag genomströmmar Internet, nätkonst innehåller ofta, men inte alltid, element av interaktion eller deltagande på olika sätt. Att ett konstverk är digitaliserat innebär inte automatiskt att det kan definieras som nätkonst.

Det var ju ett tag sedan nätkonsten hade sin storhetstid, så vad var anledningen till man just nu arrangerade seminariet. Borde man inte ha gjort det för några år sedan?

Det har ju hållits ett antal samtal och seminarier kring nätkonst och nya medier de senaste tio åren både här i Stockholm och i Malmö etc. Anledningen att vi valde att göra ett seminarium just nu är bl a att några kollegor på Södertörns högskola (Dan Karlholm, Håkan Nilsson och Charlotte Bydler) bedriver forskningsprojektet ”Art (Without) Spaces: Identities fo Internet Art in Germany, Lithuania and Sweden”. Vi tyckte det var intressant att diskutera nätkonstens ställning idag och samtidigt göra en återblick och diskutera vilken roll nätkonsten kom att spela i kontakterna mellan det forna Östeuropa och resten av konstvärlden åren efter murens fall exempelvis. 

goldin-sennebyOch vad hände egentligen med nätkonsten? Vad blev slutsatsen av seminariet?

Avsikten var inte att komma fram till en slutsats eller konsensus utan att låta konstnärer och andra inom konstfältet diskutera vad nätkonsten representerat i olika tider och i olika politiska och kulturella sammanhang. De mest animerade diskussionerna handlade om vilken roll nätkonsten haft och kan ha – som subversiv kraft gentemot konstinstitutionernas traditionella konstsyn och gentemot konstmarknadens kommersiella drivkrafter, som nätverksmotor för konstnärer i olika delar av världen med gemensamma intressen, och som plattform för utvecklandet av alternativa subsamhällen, inom och utom det forna östeuropa.  En mycket intressant studie av dagens nätkonst var Jennifer González föreläsning Disappearances. Hon är forskare och verksam i Santa Cruz, specialiserad på rasproblematik inom ny media.

Jag upplever själv att det verkar finnas en ny form av nätkonst idag som i stor utsträckning använder sig av sociala medier som Twitter, bloggar, Youtube, wiki etc. Är det kanske så att vi håller på att få en uppgraderad version av nätkonst, en nätkonst 2.0, som till stor del bygger på sociala medier?

Jag tror att många skulle vara benägna att svara ja på din fråga. När vi satte ihop programmet för seminariet blandade vi medvetet personer från olika fält för att kunna diskutera nätkonsten ur historieskrivningens perspektiv, olika sorters definitioner och inte minst nätkonstens relation till konstens institutioner. Talarna var såväl nätkonstpionjärer som konsthistoriker och curatorer och kritiker från Ryssland, Baltikum, Sverige, Tyskland, Holland, Storbritannien och USA. 

Sveriges känns ju som ett föregångsland när det gäller IT och ny teknik. Så vilken position har nätkonsten haft i Sverige inom samtidskonsten? Hur har vi lyckats hävda oss internationellt?

Det blev ganska tydligt att konstnärer i Sverige var relativt tidigt ute rent tekniskt, men att språkbarriärer och brist på internationella nätverk gjorde att man inte nådde ut i speciellt hög grad. Däremot finns det ett uppenbart stort intresse från utländska forskare för svenska nätkonstprojekt, men det material som producerades här under Internets barndom är rätt svårt att få tag i idag, av förklarliga skäl.  

Som konsthistoriker kan man ju inte låta bli att undra vad som kommer att finnas kvar av nätkonsten i framtiden. Den är ju en ganska förgänglig och teknikberoende konstform. Det finns ju nästan inga museer som samlar på nät konst? Är det ett problem eller ska man se nät konst som performance att det enda man kan bevara är en form av dokumentation och att själva konsten är tillfällig?

Det finns ett antal museer som försökt ”samla” på nätkonst, men få har kunskap om i vilken utsträckning man egentligen lyckats och vad detta innebär i ett längre perspektiv. Nätkonstprojekt bygger ju ofta på olika former av interaktion med det ständigt föränderliga flödet av information och kommunikation som pågår på nätet, och det säger sig självt att man inte kan frysa en version av detta flöde, kalla det nätkonst och stoppa in det i ett magasin. Ur denna aspekt finns paralleller mellan nätkonsten och andra ”flyktiga” och mer eller mindre immateriella konstformer som performance, happening och vissa sorter av idébaserad konst.

Läs mer om seminariet: http://www.konstnarsnamnden.se/default.aspx?id=13243

Bilder (uppifrån och ned): Jennifer González, Jakob Senneby och Simon Goldin

Mathias Jansson (text), konstnärerna (foto)

Mathias Jansson konstkritiker med inriktning mot New Media Art, främst Game Art och net.art. Har tidigare skrivit för bl a för Konstperspektiv och Computer Sweden.

8 Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.