Publicerad 14 oktober 2008 Av I Konstkommentarer Med 2640 Visningar

Thomson & Craighead ”Decorative Newsfeed”

narbild_decorativeOm en konstnär som Kurt Schwitters hade haft tillgång till Internet så hade han sluppit att bli klibbig om fingrarna när han satt och klippte och klistrade ihop sina collage. Han kunde i stället ha använt sig av ett dataprogram som hämtade texter och bilder från nätet och satte ihop dem till nya konstverk. När den brittiska konstnärsduon Thomson & Craighead ställer ut verket ”Decorative Newsfeed” på Studion på Moderna Museet är det i princip det man gör. Konstnärerna använder sig av Internet som en gigantisk databas och av informationen man hittar på nätet skapar man nya konstverk.

”Decorative Newsfeed” hämtar t.ex. aktuella nyhetsrubriker från nätet som sedan sätts ihop och projiceras till slingrande ornamentaliska mönster på väggen. Man skulle kunna kalla det för en form av bildpoesi eller automatisk teckning. Thomson & Craighead har tidigare uppfört liknande verk som offentliga installationer på exempelvis Junction Theatre in Cambridge. I byggnaden placerade man ut en stor skärm där nyhetsflödena ringlade fram i poetiska mönster. ”Decorative Newsfeed” är egentligen en utveckling av www.automatedbeacon.net som konstnärerna skapades redan i januari 2005. ”Automated Beacon” består av en hemsida med en enda textrad som hela tiden uppdateras med en ny rad från Internets enorma textarkiv. Uppdateringen påminner visuellt om hur ljuset från en fyr sveper genom nattmörkret och varje gång ljuset kommer tillbaka finns där ett nytt textmeddelande att läsa för besökaren.

Att klippa och klistra, göra remixer och mashup av information från olika källor är kännetecknande för dagens webb, men är också en metod som används i hög grad av många new media-konstnärer. Thomson & Craigheads konstverk www.weathergauge.net är ett typiskt exempel på detta. På hemsidan listas en lång rad städer från olika delar av världen, efter en stund ersätts stadens namn av information om platsens temperatur och klockslag. Hemsidan blir på så sätt uppkopplad mot hela världen samtidigt och skärmen bildar en virtuell karta över vädret i världen. Det är väl kanske inget konstverk som man blir jätteimponerad av, eftersom vem som helst i princip kan lägga upp information om vädret från jordens alla hörn i realtid på sin blogg eller hemsida. Man kan å andra sidan säga att klippa och klistra ihop ett collage kan också vem som helst göra. I stället måste man se Thomson & Craigheads konstnärskap i ett större perspektiv där konstnärerna återanvänder material och information i nya koncept. Precis som dadaisterna använde befintligt material i sina collage, assemblage och readymades så använder Thomson & Craighead befintlig information som de hämtar från nätet.

Thomson & Craighead har efter samma princip arbetat en del med realtidsfilm. I ”Template Cinema” och ”Shorts film about flying” använder de sig av filmer från olika webbkameror som de sedan mixar ihop med ljud och texter från andra källor på nätet. Konstnärerna skapar på så sätt bara en mall (engelskans template) som sedan fylls på med information från nätet, och eftersom filmerna skapas i realtid blir det alltid en ny film varje gång man ser den.

Ett av de märkligaste verken i Thomson & Craighead produktion är ”Light from tomorrow”, som är en tidsmaskin som faktiskt fungerar! Konstnärerna tog ett flygplan och reste till ögruppen Tonga, som ligger på den internationella datumlinjen, en linje som avgör vilken dag det är beroende på vilken sida av linjen du befinner dig. På Tonga placerade konstnärerna ut en ljusbox som fångade upp solljuset och sände ljuset via Internet till ett galleri i San Jose Museum of Modern Art i Kalifornien. Besökarna på galleriet i Kalifornien kunde på så sätt ta del av dagsljuset från Tonga som tidsmässigt befann sig dagen före. Det var alltså morgondagens ljus som besökarna kunde se, och på så vis kunde man blicka in i framtiden.

Läs mer på www.thomson-craighead.net

2008-10-14 Mathias Jansson (text), Moderna Museet (foto)

Mathias Jansson konstkritiker med inriktning mot New Media Art, främst Game Art och net.art. Har tidigare skrivit för bl a för Konstperspektiv och Computer Sweden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.