Publicerad 04 juli 2019 Av I Gå och se! Med 554 Visningar

Simone Fattal på MoMA PS1 i New York

Simone Fattal, installationsbild MoMA PS1. Foto: Magnus Bons

Simone Fattal, Hourse, 2009. Foto: MoMA PS1

Ibland faller något på plats. Jag kände inte till Simone Fattal innan jag snubblar in på hennes utställning på MoMA PS1 strax före stängning. Har svårt att slita mig därifrån. Jag besökte ju museet för att se Nancy Spero – även det en fantastisk konstnär – men mötet med Fattals skulpturer var faktiskt smått omtumlande. Hennes utställning Works and Days innehåller över hundra figurer, uppställda på stora podier längs väggarna. Skulpturerna är vackert utplacerade på lagom avstånd från varandra så att de får rum att andas.

Fattals tummade skulpturer är oftast mindre än ett par decimeter höga, och liksom insvepta i ett poröst monokromt färglager, badande i ljus och blank färg. Enkelt formade avlånga stoder, stapplande omkring på ben utdragna till styltor. Översköljda av tiden. Som tecken för människor, murar, fiskar och hästar, stolar och byggnader. Ett slags urbilder, allesammans. Mytologiska former – gestalter som flyter i tiden.

Att betrakta Fattals skulpturer är som att se dem komma till liv. En märklig fräschhet karaktäriserar dem.

Fattal är född i Libanon 1942 och bodde länge i Kalifornien, där hon grundade förlaget The Post-Apollo Press, men är numera verksam i Paris. Hennes förlag har gett ut flera av den under senare år alltmer uppmärksammade poeten och konstnären Etel Adnans diktsamlingar, Adnan som även är Fattals partner.

Simone Fattal, Le Grand Renversement 1948, 2012. Foto: MoMA PS1

De anspråkslösa, men inte oansenliga, skulpturerna i Fattals utställning är tillkomna under de senaste 50 åren. Här visas också exempel på hennes måleri, men de verken har inte samma personliga anslag, känns mer som allmänna anhalter. Fattals collage, som innehåller stora partier av utklippta bilder på hav och himlar, har däremot en öppnare karaktär. Fragment som beskriver en hel värld. Men det är tydligt inom skulpturen som Fattal uttrycker sig med lätt och lekfull hand, och med en upplöst exakthet i former och färger.

Simone Fattals figurer påminner om arkeologiska fynd, återuppväckta, som i ett existensens mellanregister. De är på väg att bli till, befinner sig mellan minne och glömska. Jag är tacksam över att jag fick bevittna deras födelseögonblick.

Magnus Bons

MoMA PS1, 22-25 Jackson Avenue, New York. Utställningen pågår 31 mars – 2 september 2019

Jag är Konstens redaktör sedan augusti 2015. Förutom på Konsten.net skriver jag i Dagens Nyheter, Konstperspektiv och Fotografisk tidskrift, samt för KUNSTforum (Norge).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.