Publicerad 01 maj 2014 Av I Konstkommentarer Med 29516 Visningar

Rotlöst i Riga

unnamedTa vägen förbi Rigas marknad med sitt myller av människor och varor, passera genom saluhallarna, inrymda i ett par gamla zeppelinhangarer från andra världskriget, lämna doften av färsk frukt och fisk bakom dig och följ floden Daugava några hundra meter västerut så kommer du till Kim? Kim en förkortning av “kas ir māksla?”, lettiska för ”Vad är konst?” En passande fråga för en organisation som sysslar med samtidskonst. Fram till den 25 april visade man utställningen ”North by Northeast. The deconstruction of the pavilion” med de lettiska konstnärerna Kaspars Podnieks och Kriss Salmanis. Verken i utställningen kommer från den uppmärksammade lettiska paviljongen på Venedigbiennalen 2013.

Det finns många sätt att skapa animerade bilder på. Kriss Salmanis sätt hör nog till de mer otympliga. Det nedre galleriet på Kim? består av stora stålbalkar som upptar hela golvet. På balkarna sitter en elektrisk motor och på själva vridaxeln till motorn ett blädderblock med fotografier av ett träd. Blocket snurrar runt och en liten kamera filmar bilderna underifrån och överför dem sedan till en TV-monitor. På den flimrande bildskärmen kan man se hur trädet rör sig. I Venedig kunde besökarna se det riktiga trädet pendla fram och tillbaka hängande upp och ner i mekanisk anordning i taket.

Verkets titel är en referens till Alfred Hitchcocks spionthriller ”North by Northwest” som handlar om ihopblandade identiteter. I filmen blir en oskyldig man jagad av en hemlig spionorganisation och polisen som tror att han är någon annan. Trädet i animationen kommer från den lettiska landsbygden och kan ses som en metafor för hur människor rycks upp från sin hembygd. Dagens ekonomi och arbetsmarknad kräver en stor rörlighet hos människorna och vi måste pendla mellan olika länder och platser under vår livstid långt från där vi växte upp. Det finns fördelar med denna rörlighet men den kan också leda till en rotlöshet och en identitetskris som kan i värsta fall kan leda till en groende nationalism och intolerans. Det är denna rörelse som Salamani vill gestalta hur vi rör oss mellan olika områden i samhället och tvingas anta nya identiteter för att kunna anpassa oss.

unnamed2Vill man skapa en egen version av Salmanis animation finns det nu betydligt enklare sätt än konstnärens egen otympliga maskin. I katalogen förklarar Salmanis hur man kan skapa en egen animation i stil med ”North by Northeast”. Använd t.ex. en smartphone eller en digital kamera. Ta ett 40-tal bilder och använd ditt favoritprogram för att skapa animerade gif:ar med och sätt ihop bilderna till en animation. Sedan är det bara att gratulera dig själv till att du nu äger ett eget originalverk av Salmanis.

Även Kaspars Podnieks i det övriga galleriet knyter an till den lettiska landsbygden i en serie fotografier av bönder från konstnärens hemtrakter. Det är stora svartvita fotografier med helfigur av en människa som verkar sväva ovanför marken. I bakgrunden ser man bondgårdens gårdsplan. Anledningen till att de verkar svävar ovanför marken är att de gör det. Det är inget Photoshopmontage utan personerna är fotograferade då de hänger i en lång lyftarm flera meter ovanför marken. Det blir lite surrealistisk när dessa gestalter stela som soldater svävar fram över marken. Ännu mer overkligt blir det i de fyra porträtten som också finns som videoloopar, där man i bakgrunden plötsligt ser en ko som leds över gårdsplanen från den ena bilden till den andra. Kon i bakgrunden gör att personen i bilderna plötsligt framstår som väldigt stora och overkliga. Podnieks bilder av den lettiska landsbygden pekar framåt mot de stora förändringar som sker i landet med urbanisering och modernisering. Fotografierna blir en slags andebilder som förutspår hur bönders livsstil sakta håller på att försvinna från landsbygden. Ännu hänger de spöklikt kvar i verkligheten men kommer snart att tona bort och försvinna och allt som kommer att bli är en öde gårdsplan.

Mathias Jansson (text), KIM (foto)

Mathias Jansson konstkritiker med inriktning mot New Media Art, främst Game Art och net.art. Har tidigare skrivit för bl a för Konstperspektiv och Computer Sweden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.