Publicerad 10 december 2009 Av I Konstkommentarer Med 1430 Visningar

Pixxelpoint 2009: New Media Art Festival i Nova Goricia, Slovenien, (4/12-11/12-2009)

narbild_asciiNew Media-festivalen Pixxelpoint arrangeras i år för tioende året i rad i Nova Goricia i Slovenien. Konsten har pratat med festivalens curator Domenico Quaranta om nostalgin i New Media Art och sammanfattar några av dem viktigaste intrycken.

I inledningsessän till utställningen skriver Quaranta att vi fortfarande pratar om “New Media Art” men så speciellt nya medier är det inte längre frågan om. Både internet, dataspel och mobiltelefoner har till exempel funnits i över trettio år. Quaranta tycker själv att termen “New Media Art” är ett dåligt begrepp, eftersom den beskriver hur man idag använder föråldrade medium för att skapa samtidskonst. Istället borde man försöka hitta andra begrepp som fångar in idéerna, de ovanliga processerna, de revolutionernade angreppsätten och den speciella estetiken som utgör grunden för det vi idag kallar “New Media Art”.

Att “New Media Art” nått medelåldern kan också vara förklaringen till den nostalgi som präglar Pixxelpoint. Konstnärerna har börjat titta tillbaka och sammanfatta vad som hänt de senaste åren. Quaranta lyfter fram två exempel på detta i utställningen: Ian Bogost’s “Guru Meditation” (2009, bilden ovan)) ett meditationsspel utvecklat för den gamla dataspelkonsolen Atari VCS (spelet finns förstås också till iPhone). I “Guru Meditation” utforskar Bogost de glömda sambanden mellan Silicon Valley och hippiekulturen på 70-talet. Bakgrunden sägs vara att när man utvecklade Amiga-datorns operativsystem under 80-talet uppstod återkommande systemkrascher som gjorde programmerarna så frusterade att de utvecklade en avslappningsövning, en guru meditation, för att lugna ner sig. Guru Meditation blev också namnet på det felmeddelande som dök upp på skärmen när Amigas operativsystem av någon anledning kraschade. Man kan ju förstås undra varför Bogost valt att utveckla spelet för en Atari-dator som var den största konkurrenten till Amiga-datorn på den här tiden?

guruDet andra exempel som Quaranta pekar på är Vuc Cosics “ASCII Sculpture – Gay Heroes Divorce” (2009, bilden till höger). Ett verk som handlar om sambandet mellan text och bild, och att översätta budskap mellan olika medier. ASCII är ett standardiserat tecken-gränssnitt som används för att överföra information och som förknippas med de första datorerna. I början var grafiken ytterst begränsad på datorerna och man byggde därför upp bilder med hjälp av tecken, så kallad ASCII-konst. Cosic har skapat en serie 3D-skulpturer med grön ASCII text som bygger på en ovanlig historia om två antika hjältar som för första gången träffas på Youngpoong bokhandel i Seoul.

Vilken betydelse har då New Media Art i Slovenien? Quaranta förklarar att det under 80-talet fanns en stark avantgarde rörelse i Slovenien som skapade en experimentell och radikal konst något som har fortsatt att präglar den Slovenska samtidskonstscenen. På 90-talet gav myndigheterna de ekonomiska förutsättningar för konstnärsdrivna organisationer som Liudmila, Aksioma och Intima som arbetade med nya medier att utvecklas. Under de senaste åren har Slovenien därför utvecklat en ovanligt djup och komplex konstscen när det gäller New Media Art enlig Quaranta. Pixxelpoint är i alla fall ett bevis på att Slovenien lyckats sätta ett avtryck på den internationella New Media Art-scenen.

Länk: http://www.pixxelpoint.org/

2009-12-10 Mathias Jansson (text), Pixelpoint (foto)

Mathias Jansson konstkritiker med inriktning mot New Media Art, främst Game Art och net.art. Har tidigare skrivit för bl a för Konstperspektiv och Computer Sweden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.