Publicerad 22 februari 2019 Av I Gå och se! Med 384 Visningar

Phoebe Boswell på Göteborgs konsthall

Phoebe Boswell, Rapture, 2018

Missa inte hur brittiska Phoebe Boswell använt den populära dejtingappen Tinder som ett instrument i en undersökning av segregation, rasism och sexism i Göteborg. Det blir kusligt effektivt. Det färdiga verket består av nästan ömsint utförda, glasade och ramade blyertsteckningar av de killselfies som kom upp i hennes närområde under hennes residency i Göteborg 2015. På väggen finns också texter från chattar med dessa killar – de uttrycker sig ohöljt sexistiskt, normaliserat och ogenerat om hennes utseende och ursprung. Även om man nog visste att atmosfären på Tinder var sunkig redan innan, så blir rasismen och sexismen bland 30-åriga singelkillar i Göteborg genom Boswells verk nu ett absolut och störande faktum. På samma gång finns det något så sårbart och komiskt över porträtten av alla dessa halvnakna killar med rådjursblickar. Jag skrattar högt i utställningshallen.

Från detta första verk borrar sig utställningen ner i problematiken från lokalt till universellt och personligt. Verken, som i många fall tar avstamp i Boswells fullkomligt suveräna blyertsteckningar, synliggör den visuella, helt synliga segregationen som finns överallt omkring oss – hon tecknar till exempel av utsikten genom fönstren under en spårvagnstur från innerstadsområden till förorten och hur människors situation och förutsättningar förändras från hållplats till hållplats.

Phoebe Boswell, Tramlines, 2015

Hon visar också en strand från sin barndoms Kenya i ett stort, drömlikt och starkt poetiskt videoverk. Stranden är en plats – men också ett sinnestillstånd.

Utställningen är ett rasande, kontrollerat konstaterande av sakers tillstånd men på samma gång är den hoppingivande. Om vi kan se saker för vad de är, kan vi ju också förändra dem. Och oss.

Vad som ska ske med Göteborgs konsthall på Götaplatsen är osäkert. Kommer den att flytta, och i så fall hur och när? Och vart? Osäkerheten i frågan gör att varje utställning blir liksom darrande, vibrerande. Men utställningarna som skapas nu är värda all uppmärksamhet, bortom tankar på framtida utvecklingsplaner. Kanske i synnerhet den här. Phoebe Boswells utställningstitel är passande, också i det sammanhanget: ”Here.”

Karin Faxén Sporrong

Foto: Phoebe Boswell, Hendrik Zeitler/Göteborgs konsthall, Götaplatsen, Göteborg. Utställningen pågår 2 februari – 14 april 2019

Konstvetare verksam som skribent och kritiker, bosatt i Grebbestad, Norra Bohuslän.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.