Publicerad 27 augusti 2009 Av I Gå och se! Med 1562 Visningar

Natalia Goldin Gallery, Stockholm: Per Kesselmar (27/8-26/9)

Vad har hänt? Hudiksvallsgatans mest ståndaktiga bastion till försvar för det nyromantiska, gothinfluerade måleriet har sträckt vapen inför minimalismen. Nar Natalia Goldin Gallery visar Per Kesselmar är det en överraskning, men en positiv sådan. Kesselmar är en av våra mest konsekvent arbetande konstnärer, som genom åren via mycket små, närmast omärkliga förskjutningar studerat måleriska grundämnen som ljus, skugga, yta och form. Kesselmars projekt hade lätt kunnat förvandlas till en tämligen akademisk övning om det inte hade varit för det faktum att hans lek med illusionen har ett högst sinnligt tonläge. Kesselmar tar vid där Malevitj slutade, och låter de vita och svarta geometriska figurerna genomföra en illusorisk elevation från underlaget. Vi har svårt att veta riktigt var vi skall fästa blicken, konturernas otydlighet och den vita färgens genomskinlighet låter betraktaren sväva i okunnighet om exakt var målningarnas grund befinner sig. Varje verk håller upp en spegel där vårt seende djupnar. Inget är längre fullbordat, men allt är lika självklart som bildernas närmast monotona komposition. Det krävs en god portion insikt – och självinsikt – för att man med så små medel skall få så mycket sagt. (Adress: Hudiksvallsgatan 8)

Anders Olofsson

Redaktionen står som författare av osignerat material och av texter som inte författats av en av Konsten.net:s ordinarie skribenter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *