Publicerad 31 januari 2009 Av I Gå och se! Med 1519 Visningar

Mors Mössa, Göteborg: Andreas Nordström (31/1-22/2)

Klassiska mönster, i anknytning till möbeldesign, är måhända inte det första man förknippar med metafysik och poesi. Andreas Nordströms utställning på Mors Mössa visar dock att mönsterutveckling, och vår perception av densamma, kan ha djupare innebörder än vi först vågat ana. Genom att utgå från det välkända Sigvard Bernadotte-bordet VirrVarr skapar Nordström en bro mellan traditionell design och reflektioner rörande slump, liv och oändlighet. Det stadiga träbordet har i Nordströms regi tagit en ny, transparent skepnad i form av plexiglas, som verkningsfullt fångar rummet och dess olika skikt. De karaktäristiska reporna som löper över originalets skiva är även fångade i Nordströms Köksbord, vilket tycks göra det genomskinliga materialet ruggat och sårat. I utställningen ingår även sex förstoringar av laminatplattor: en av dessa är VirrVarrs originalmönster, resten är hämtade från det amerikanska företaget Formicas 1960-tals produktion. Dessa tvådimensionella tryck påminner starkt om abstrakt måleri. De ursprungliga mönstren har uppförstorats så kraftigt att de delvis förvandlas till någonting annat; de bär fortfarande spår från ursprungskällan, samtidigt som de har berikats med en ny kvalité. I det innersta rummet visas videoloopen “Red Sequin”. I denna kan vi följa torkade tranbärs dans i ett hav av bubbelvatten. Då kolsyrebubblorna biter sig fast på bären, stöts dessa upp. Även om processen styrs av naturens lagar visar videon på den sprudlande detaljrikedom och variation som finns att tillgå – för här bildas mönster – fler än våra ögon någonsin kan överblicka. Videon knyter därför samman utställningen på ett förträffligt sätt, då de dansande bärens kombinationsrikedom visualiserar tanken om livets oöverskådliga möjligheter. Det är bara att ösa. Man skulle också kunna tolka utställningens verk som ett självporträtt där konstnären presenterar sin personliga tolkning av bruksföremål, och gör dem till sina egna. Nordströms konst erbjuder inga direkta svar, dock uppmuntrar den oss till att ställa mångfacetterade frågor. (Adress: Husargatan 11)

Sara Arvidsson

Konstkritiker och skribent i Göteborg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.