Publicerad 10 september 2008 Av I Recensioner Med 1656 Visningar

Mejan Labs, Stockholm: ”Beyond Future” (29/8-5/10)

ultrafuturo_manifest”What’s that?” är frågan som ställs i Mejan Labs senaste utställning ”Beyond Future”. En fråga som kan uttrycka både rädsla och misstänksamhet inför det okända, men också stå för nyfikenhet och förhoppningar inför det nya. Två synsätt som kommit att präglar SF-litteraturens största genrer: dystopin där tekniken utgör ett framtida hot och utopin där teknik hjälper människan och förbättrar världen. Utgångspunkten för utställningen ”Beyond Future” är alltså science fiction och Kuba Bakowskis verk ”What’s that?” sammanfattar i stort utställningens tema. På skärmen projiceras ett lilafärgat plasmamoln som ständigt ändrar form och skepnad medan en röst upprepar frågan ”What’s that?” Rösten är en sampling från den kända TV-serien Star Trek, som handlar rymdskeppet Voyager och dess besättning som utforskar rymden och ständigt möter nya livsformer och fenomen som de måste konfrontera för att avgöra om det är hotfullt eller vänligt sinnat.

Förutom Bakowskis verk består utställningen av ytterligare två videoverk med SF-anknytning. Boryana Rossa och Oleg Mavromatti visar en dokumentation i anknytning till sitt ”Ultrafuturo Manifest”, en programförklaring som likställer den mänskliga och den artificiella intelligensen. När människan blir allt mer integrerad med maskiner blir gränserna allt mer otydlig mellan maskin och människa. Risken finns att robotarna i framtiden kommer att betraktas som en andra klassens medborgare och används som slavar av människorna. Rossa och Mavromatti menar att vi inte ska upprepa historiens misstag och skapa andra klassens medborgare oavsett hudfärg, kön, sexuell läggning eller ens intelligens om de så är mänsklig eller artificiell. ”Ultrafuturo Manifest” är en uppgradering av deklarationen av de mänskliga rättigheterna som säger att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. Det korrekta uttrycket i framtiden skulle alltså vara att ”Alla människor och maskiner är födda fria och lika i värde och rättigheter.”

bakowskiDet tredje verket i utställningen är en videoinstallation bestående av 5 monitorer som visar samma berättelse fast ur olika perspektiv. Dan Okis ”Oxygen 4” är en fiktiv berättelse om den kroatiska astronauten Luka Vitlov som återvänder till jorden och uppvisar symptom på en mystisk sjukdom. Här återfinns också det okända som till en början verkar skrämmande, för sjukdomen är kanske farlig för mänskligheten, men å andra sidan kan den okända sjukdomen bära med symtom som i längden kommer att skapa nya möjligheter.

Det inre rummet av Mejan Labs fungerar som bakgrundsrum, eftersom det är fyllt med referenser och bakgrundmaterial till utställningen. Väggarna är tapetserade med omslagen från ett hundratal SF-böcker och ovanför varje bok står ett årtal och en uppfinning eller framtidsvisioner som omnämnts i boken. Det är en imponerande förteckning som sträcker sig från kända författare i genren som H G Wells, Jules Verne, Asimov fram till Mikael Niemis ”Svålhålet”. På den ena vägen projiceras också den franska filmskaparen Georges Méliès fantastiska film ”Resan till månen” från 1902 och ur högtalarna hör man Orson Wells legendariska radiodramatisering av H G Wells ”Världarnas krig” som orsakade panik i USA 1938 när den sändes. Precis som i den konstnärliga delen av utställningen kan man i bakgrundsdelen fråga sig ”What´s that?” Är tekniken som omnämns i SF-litteraturen ett hot eller en möjlighet? Svaret är som i många andra fall varken enkelt eller självklart. Kärnkraften kan t ex användas både till atombomber och bota cancersjuka. Följdfrågan som ska ställa är snarare vem som kommer att använda tekniken och till vad, för egen vinning eller för mänsklighetens bästa?

”Beyond Future” är en helgjuten utställning där gränserna mellan teknik, litteratur och konst smälter samman i en skön symbios. Mejan Labs har tidigare visat att det är en plats som fungerar som en inkubator för samtidskonsten i renässansen anda, och än en gång har man lyckats sudda ut gränserna mellan humaniora och naturvetenskap och skapat en mötesplats för nya spännande och kreativa uttryck.

Bilder (uppifrån och ned): Kuba Bakowski, Boryana Rossa och Oleg Mavromatti

Adress: Akademigränd 3

2008-09-10 Mathias Jansson (text), Mejan Labs (foto)

Mathias Jansson konstkritiker med inriktning mot New Media Art, främst Game Art och net.art. Har tidigare skrivit för bl a för Konstperspektiv och Computer Sweden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.