<

Publicerad 01 mars 2012 Av I Recensioner Med 3661 Visningar

Mamma Andersson på Galleri Magnus Karlsson

MA1104I samband med att Mamma Anderson gjorde sin stora utställning på Moderna museet 2007 talade hon i medier om att skapandets trollspö ( den magi som också kallas inspiration som ett konstverk inte kan komma till utan ) var borttappat. Även om ingen tvivlade på att hon skulle hitta det igen så kändes det schysst att hon var öppen med den mänskliga sidan av kreativiteten. När hon sedan gjorde utställningen “Officescapes” på Galleri Magnus Karlsson 2008 så skrevs det om hur tyst och lågmäld hon plötsligt blivit (personligen tyckte jag att status quo eller tabula rasa tillståndet kändes rätt efter Modernautställningen). Nu gör hon sin sjätte separatutställning på Galleri Magnus Karlsson. Utställningens målningar har producerats under år 2011 och visats i Tyskland under hösten och nu är hon inte lågmäld längre. Hon skriker inte heller men verkar ha arbetat fram utställningen i ett målmedvetet och fokuserat tempo.

I utställningen visas en videointervju. Där berättar konstnären om hur hon tvingades till ett halvårs uppehåll i arbetet för att flytta både ateljé och hem vilket kanske är orsaken bakom känslan av uppdämd målarlust som finns i utställningen. Hon målar på pannåer av obehandlat träfaner och bitvis lyser faneret igenom i målningarna och används som en egen färgton. Träskivorna hon använt att målat på var tidigare väggar i Moderna museets Eva Löfdahl-utställning. Konstnären kontaktade museet och bad att få de använda träskivorna för att måla på, annars skulle de kastats i soporna. Om hon gjorde det för återvinningens skull eller för att de bar med sig Löfdahls energi vet jag inte, men i bådas utställningar finns ett allvar och en tro på konsten som språk som är intressant.

MA1102Målningen som har utställningens namn Dog Days, visar tre personer står och gräver i ett landskap som man inte riktigt förstår om det är inom- eller utomhus och är inspirerad av en arkeologisk utgrävningsplats. Vid den tid målningen kom till hade Karin mamma Andersson just skaffat hund och funderade under arbetets gång både över det nya hundägarlivet och på att kalla målningen för rötmånad (p.g.a. grävandet i jorden och för att den målades då). När hon kollade upp det engelska ordet för rötmånad så var det passande nog dog days, så fick titeln en dubbel betydelse. Ett annat exempel på hur hon arbetar med titlar är Hardship, en målning av en gammal sliten lastbåt, svenska översättningen av ordet är svårigheter, vedermödor eller strapatser som också kan tolkas in i målningen. Eller bilden Memory Bank, en bild av en strand. Titeln ger associationer till minnesbank och översatt bank = strand eller sanddyn, som med skikt av sand, vrakdelar och fragmentariska rester blir som symboliska lager av minnen. Det här öppna sättet att arbeta med titlar och att associera mångbottnat är typiskt för Mamma Anderssons konst och uttryck.

Med ett enkelt måleri och intresset för titlar berättas en historia med flera skikt och bottnar och intrycket av bilderna är sådant att det fortsätter efter att man lämnat utställningen. Och det är skönt att hon i de gråa och leriga berättelserna unnar sig själv och sin konstpublik att bryta av med kitschigt glitter, rå sprayfärg och läppstiftsrosa.

I videointervjun berättar hon också om hur hon i sina bilder söker sin plats i konsthistorien. På samma sätt som titlarna får betraktaren att se och ta in bilderna ifrån olika håll gör bilderna i sig själv samma sak. När hon i måleriet rör sig mellan traditionen (som verkar betydelsefull inte minst som källa för inspiration) och samtiden tycks hon också söka efter en botten i en världslig tillvaro. Lyssna efter något oundvikligt och sant att hålla fast vid. Just här finns det sköra i hennes konstnärskap och med den tonen lyckas hon alltid nå fram och beröra på ett djupare plan. Och när svärtan blir för tongivande som i den mörka målningen Doldrums (=stiltje), balanseras den upp av en avslappad ton kombinerat med känsla för ljus, hantverk, färg, material och tempo.

Adress: Fredsgatan 12, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 23/2 5/4

Maria Johansson (text), Galleri Magnus Karlsson (foto)

Bor och arbetar i Sthlm. Utbildad på Konsthögskolan i Sthlm. Har också studerat konstpedagogik och konstvetenskap. Arbetar med eget konstnärskap, konstprojekt samt texter om konst.

1 Kommentarer

  1. En mycket bra artikel !!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *