Publicerad 09 april 2008 Av I Gå och se! Med 1289 Visningar

Louisiana, Humlebæk: Jon Kessler, Louisiana Contemporary (9/4-25/5)

Storebror ser dig. Den dystopiska framtidsvisionen av ett samhälle där vartenda steg du tar är satt under observation, inte helt olik den som målas upp i George Orwells klassiska ”1984”, kryper allt närmare. I takt med att kameraövervakningen på offentliga platser ökar tilltar även kontrollen över individens förehavanden, den personliga integriteten hotas. Jon Kesslers installation har samma titel som Alberto Giacomettis skulptur ”The Palace at 4 A.M.” från 1932 som refererar till en kritisk tidpunkt på morgonkvisten. Samtidigt är installationen en reaktion på utvecklingen i världen efter attentatet i New York den 11 september 2001. Även om den har några år på nacken känns den rykande aktuell. Trots vissa kopplingar till världen utanför får den som kliver in i denna konstruerade fiktion en upplevelse utöver det vanliga. Det är som att kliva in i en galen mans mekaniska verkstad där allting snurrar, låter, blinkar och har sig omkring en, och den ena konstellationen är mer finurligt konstruerad än det andra. Jag skulle kunna stå där en hel dag och försöka lista ut detaljerna i hur det hela hänger ihop, hur filmerna som visas på TV-monitorerna vända på högkant eller staplade på varandra är uppbyggda, var är kameran, hur rör den sig och var kommer bilderna ifrån? Men liksom i den verkliga verkligheten kan man som besökare aldrig riktigt känna sig trygg i Jon Kesslers värld. Än här, än där dyker plötsligt ens eget ansikte upp på någon av skärmarna utan att man riktigt förstår hur det har gått till. Kameror visar sig finnas inkilade i de mest oväntade skrymslen och vrår, något som ger gott om utrymme för paranoida föreställningar men kanske också ett eller annat skratt. Budskapet är inte att ta miste på. Kritiken mot det amerikanska samhället och USA:s utrikespolitik är inte nådig. Men eftersom den framförs på ett lekfullt och icke-dogmatiskt vis utan att för den skull ge vika vare sig i allvar eller i styrka är installationen ett utmärkt exempel på politisk konst när den är som bäst. Lite som Jean Tinguely mot George Bush. Läs en intervju med Jon Kessler på kopenhagen.dk!

Lena Karlsson

Konstintresserad Lundabo med bland annat en filosofie magisterexamen och påbyggnadsutbildningar i kultur- och vetenskapsjournalistik i bagaget. Förutom att vara en av Konstens skribenter arbetar jag som allmänjournalist.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *