Sedan mitten av 70-talet har konstnären Linder Sterling (känd som Linder), skapat collage som identifierat och brutit ner det kulturella kapital i vilket könsnormer och identitet formas. Att skära med skalpell är för henne synonymt med att dra en pensel över duk och hennes collage, eller montage som hon själv kallar dem, är både ett skapande och en dekonstruktion. Mediet är nära förknippat med konstnären och uppstod i en tradition av feministisk collagekonst under 70-talet.
Nu får Linder äntligen en utställning i Skandinavien, tack vare Andréhn-Schiptjenko. Linder etablerade sig som konstnär, performer och musiker på 70-talets post-punkscen i Manchester. Hon cementerade sin konstnärliga metod kom kommit att bli hennes signum, grundade och sjöng i bandet Ludus och gjorde ett flertal skivomslag för punkbandet Buzzcock, bland annat till singeln ”Orgasm Addict”, ett av verken i utställningen på Andréhn-Schiptjenko.
Vid sidan av den historiska förankringen av Linders konstnärskap visar galleriet ett urval av verk från flera av hennes senare collageserier. Det är som i många av konstnärens collage en juxtaposition av fragment hämtade från porr-, mode-, mat- och inredningstidningar, för att nämna några. Disparata objekt har skarvats ihop och tillsammans avtäcker de den objektstatus som de besuttit, var och en för sig.
Linder använder collaget för att exponera populärkulturens förmåga att strukturera könsroller. Kommersialisering av sexualitet och representationen av begär är nyckelelement i det grundmaterial hon använder sig av. Representationen av begär tar sig liknande uttryck oavsett om det kommer ur en porrtidning eller inredningstidning, ett bilmagasin eller en tidskrift om mat. Fragmenten av bilder som Linder bygger sin konst med, var på 70-talet tydligt typiska för vad som var strukturerat som manligt respektive kvinnligt. Bilar och lättklädda kvinnor ur magasin för män kolliderade med hemartiklar och modebilder ur magasin för kvinnor. I Linders collage spelade dessa element ut varande och exponerade på så sätt de kulturella krafter som placerade dem i könsspecifika kategorier. I hennes senare serier är dessa konnotationer inte lika tydliga. Heminredning, pornografi och mode möter fortfarande varandra men tydligast är kanske fetischeringen av dessa objekt snarare än identifieringen såsom manlig eller kvinnlig.
I serien ”Magnitudes of Performance” liksom i verket ”The Model” placerar Linder objekt ovanpå pornografiska bilder. Designmöbler och vardagsting döljer penisar, rumpor och oralsex. Strukturen bakom bilder som formar våra gemensamma förväntningar på det som är åtråvärt blir i denna serie påträngande. Många av hennes verk har just denna effekt. Serien ”Revolutionary Hardcore Formula” är en kombination av bilder på kvinnor från porrtidningar där själva den sexuella akten täckts med bilder på mat.
Det är på något sätt lite sorligt att se utställningen på Andréhn-Schiptjenko. Att Linder, denna feministiska ikon, fortfarande är högst aktuell kan inte debatteras. Det sorgliga är att vi inte kommit längre. Däremot är jag glad över att Linder nu visas i Sverige, att fler får möjlighet att ta del av hennes befriande knivskarpa konst.
Johanna Theander
Foto: Linder/Andréhn-Schiptjenko, Hudiksvallsgatan 8. Utställningen pågår 9 mars – 22 april 2017