Publicerad 06 april 2018 Av I Recensioner Med 6590 Visningar

Konstrunda i Los Angeles

Geta Brătescu, Earthcake, 1992. Camera: Alexandru Solomon

Addera en tillgänglig och mångfacetterad konstscen, fungerande kollektivtrafik och lättmanövrerade samåkningstjänster till alla dina klichébilder av Los Angeles. Lägg till appen See Saw och du är redo. Bland palmerna och de karakteristiska långa gatorna finns ett imponerande utbud av konstutställningar.

Alla jag träffar säger att konstscenen har förändrats. För femton år sedan var det otänkbart att en internationell konstmässa skulle etablera sig här, i februari 2019 slår Frieze upp dörrarna för första gången. Under senare år har ett flertal gallerier etablerat filial i Los Angeles och en strid ström av konstnärer har slagit ner bopålarna vid Stillahavskusten, inte sällan är de från New York. Det behagliga klimatet gör säkert sitt, men framför allt har Los Angeles kunnat erbjuda stora lokaler till bra priser.

Huruvida tillgången på prisvärda hyreskontrakt håller på att byggas bort diskuteras flitigt, men att stadens östra delar genomgår stora förändringar är uppenbart. Här görs plats för exklusiva butiker och hippa barer. Även gallerierna har flyttat in; 2016 öppnade Hauser & Wirth här, högsätet ligger i Zürich. Komplexet är en före detta kvarn som byggts om till en ovanligt cool och funktionsduglig plats för konst. Utöver tre stora utställningsrum erbjuds pedagogiskt verksamhet, en gedigen bokshop och en restaurang som håller höns i ena hörnet av den stora innergården.

Mark Bradfod, Rocket, 2018. Foto: Joshua White

Utställningen The Red Sky presenterar sena verk bakom glas och i kraftiga ramar av Louise Bourgeois (överst). Konstverken är sammansatta i kollage, ofta med textila inslag och utförda i diverse trycktekniker. Orden som ingår i verken är påtagliga och liksom spröda. Utställningens densitet förmedlar med råge alla känslor som rött symboliserar – passion och död, kärlek och lidande.

Intill visas en utställning av verk av den rumänska konstnären Geta Brătescu (ovan th). Hon är 92 år och bor och arbetar på i Bukarest. Fotografi, animerade filmer från 1970-talet och teckningar från 2000-talet blandas med kollage och grafiska mönster. Det är en värdig överblick av ett långt liv i konstens tjänst. Därutöver visas målningar av Mark Bradford, född 1961 i Los Angeles, en ny stjärna på den internationella konsthimlen. Det är omöjligt att inte förirra sig i lagren av handling och liv som presenteras i hans stora komplexa målningar.

Lynn Aldrich, Subdivison, 1990

I sina mindre lokaler i West Hollywood visar MOCA, Museum of Contemporary Art, utställningen Welcome to the Dollhouse. I focus står det amerikanska hemmet som det byggdes upp efter andra världskriget. Moyra Daveys drömska bilder av golv och vinylskivssamlingar leker med uppfattningen om trygghet, Bill Owens fotografier redovisar livet bland långa gator med lekande barn. I Lynn Aldrich skulptur Subdivison porträtteras en förlamande instängdhet. Det vita staketet är så hårt snörat att varken gräs eller människor ges utrymme att frodas. Samtliga konstverk är del av MOCA:s samling och sammansatta av museets kurator Rebecka Matalon.

På senare år har museet uppmärksammats för att man bemödat sig med att presentera en annan berättelse om konsten än den gängse. Det betyder i all enkelhet att förvisso betydelsefulla, men ständigt upprepade, namn har ersatts. I spetsen för nydaningen stod Helen Molesworth, fram tills nyligen museets Chief Curator. Varför hon fått sparken är oklart. Det skulle kännas oerhört futtigt om anledningen kunde kokas ner till att hon inte stått bakom museidirektörens önskan om att göra vissa utställningar med vissa vita män som redan exponerats i stora museala sammanhang och vars konstverk säljer för dyra pengar.

Alake Shilling, Monsoon Lagoon installation, 2018

Los Angeles ligger vid Stilla havet och dit är det långt. Om man är intresserad av konstscenen där bör man hålla koll på galleriet LOYAL i Stockholm som under senare år presenterat en hel del LA-konstnärer. Framöver ser jag personligen fram emot att återse Alake Shillings luriga, färgstarka och misstänksamt inställsamma skulpturer som just nu visas på 356 Mission. LOYAL har också arrangerat en del events där borta, hittills alltid utomhus. Det känns helt naturligt, det är aldrig så stor skillnad mellan ute och inne i Los Angeles.   

Jenny Danielsson

Foto: Courtesy MOCA, Hauser & Wirth, 365 Mission. Welcome to the Doll House, MOCA, pågår till 8 april. Alake Shillings, 365 Mission, till 29 april. Utställningarna på Hauser & Wirth, till 20 maj

Jenny Danielsson gillar att prata om konst. Det gör hon i podcasten Danielsson & Carlson, därutöver skriver hon om konst. Hon har studerat konstvetenskap i Stockholm och Cultural Studies i London, och har också jobbat på museum och galleri.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *