Publicerad 16 februari 2017 Av I Närbild Med 5532 Visningar

Konstens frågeformulär # 38: Kristina Matousch

Kristina Matousch, “Still Life Produktion”, 2013. Performance och installation på Galleri Riis i Stockholm.

Beskriv din konst med tre ord: ”Käftsmällserotik”, som Wolgers en gång sa. Hål, inte som tomrum betraktat utan som redskap, funktion och material. Sakförhållanden, t.ex. bakom, framför, i, på, igenom, runt, ur.

Hur ser din arbetsprocess ut? Lång, komplicerad, enkel, kort, gjord i köket eller på fabrik, sjukt dyr eller gratis. När jag skulle göra köttbullar till min performance ”Meat Balls” hade jag inte kollat upp recept på köttbullar, och mamma svarade inte i telefon så jag fick improvisera fram en smet något panikartat. När jag beställer industriellt framställda verk är jag exceptionellt noga med specifikationer och bygger modeller.

Nancy Holt, (1938-2014), “Sun Tunnels”, 1976. Lucin, Utah, USA

Vad inspireras du av? All inneboende potential i det som redan existerar. En lukt, ett ljud och vardagliga saker som en byggställning eller en tumme. Jag blir DRABBAD och är med om en ny, ofta stark upplevelse.

Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Inga.

Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Lee Lozano. (”I´m not angry. I feel rage.”)

Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? ”Seedbed” av Vito Acconci och ”Sun Tunnels” av Nancy Holt

Vad är konst till för? För mig, att få syn på livet som pågår och hugga djupare in.

Vad är konst inte till för? Konstnärskap som bygger på upprepning istället för nyfikenhet och utforskande har jag svårt för.

Vilken åtgärd skulle främja konsten? Jag visste inte ens om att konst fanns förrän jag var 15, vid 16 flyttade jag hemifrån och började på Bildlinjen i Nässjö. Samtidskonst kom jag i kontakt med först där. Att inkludera ämnen som bild, konsthistoria, arkitektur tidigt i skolan.

matousch.com

Kristina Matousch är snart aktuell med utställningarna ”Polyfoni 4″ på Galleri Thomas Wallner, Simris (18/3-23/4 2017), och ”Translation Theme Park” på Ayumi Gallery/Cave, Tokyo, Japan (vernissage 15/4 2017). Hon har producerat konst till 300 hotellrum på Hotel At Six i Stockholm (invigning 23 mars 2017), och gjort den offentliga gestaltningen ”Stream” för Sterilcentralen på NKS i Stockholm.

Redaktionen står som författare av osignerat material och av texter som inte författats av en av Konsten.net:s ordinarie skribenter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *