<

Publicerad 19 oktober 2016 Av I Närbild Med 6253 Visningar

Konstens frågeformulär # 23: Dag Erik Elgin

Dag Erik Elgin, Originals (Magritte), 2015, Oil on canvas, historical frame, 73 x 63 cm, (t.v.), Originals Grisaille (Magritte), 2016, Acrylic on canvas, 73 x 63 cm (t.h.)

Beskriv din konst med tre ord: Hopp, kärlek, tro.

Hur ser din arbetsprocess ut? Den är sammansatt. I serien Originals behandlar jag måleriska problemställningar som hör till modernismen. Samtidigt arbetar jag med La Collection Moderne, konceptuellt inriktade textverk. Annars tecknar jag min hemmiljö varje kväll i Abendzeichnungen, och tillsammans ger de olika metoderna mig omväxling i arbetet. Och jag läser mycket i ateljén, det är annorlunda att läsa där jämfört med hemma. Måleriet och läsandet kommer inte av sig självt, utan måste aktivt hållas vid liv. Konkret handlar det om specifika förbindelser mellan visualitet och text.

Vad inspireras du av? Styrkan i övertygande konst. Det handlar om något nytt som jag samtidigt känner igen; oväntade rapporter från något närmast familjärt.

Piero Manzoni (1933-1961), Merda d´Artista, (Artist´s Shit), 1961

Piero Manzoni (1933-1961), Merda d´Artista, (Artist´s Shit), 1961

Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Referensmaterial för det jag arbetar med för ögonblicket. Alltifrån skisser, utskrifter, fotografier och någon gång originalverk. Dürers Melancholia hänger alltid på väggen i ateljén. Och jag kan alltid kolla med mina egna verk i serien Originals, som fungerar som ett personligt arkiv.

Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Det är svårt att begränsa det till en enda, men om jag bara ska välja en blir det Rémy Zaugg, som jag också hade förmånen att lära känna personligen.

Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? Kan jag välja två ytterligheter? Tizians Diana och Akteion (1556-59) och Piero Manzonis Merda d’Artista (etikett och förpackning).

Vad är konst till för? Överlevnad.

Vad är konst inte till för? Prestige.

Vilken åtgärd skulle främja konsten? Framför allt konstnärliga handlingar som har sin grund i ett personligt ansvar. Polke var inne på det i formuleringen: ”Wir können uns nicht darauf verlassen, dass eines Tages gute Bilder gemalt werden, wir müssen die Sache selber in die Hand nehmen!” (Vi kan inte utgå från att det en eller annan gång görs bra bilder, vi måste ta saken i egna händer!)

 deelgin.com

Dag Erik Elgin deltog i Art Brüssel 21 – 24 april och i en grupputställning på OSL contemporary i Oslo under maj. Hans separatutställning Originals Grisaille pågår på OSL contemporary i Oslo 21 oktober – 19 november 2016

Redaktionen står som författare av osignerat material och av texter som inte författats av en av Konsten.net:s ordinarie skribenter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *