<

Publicerad 13 september 2016 Av I Närbild Med 5878 Visningar

Konstens frågeformulär # 18: Johanna Gustavsson Fürst

Johanna Gustavsson Fürst: Distribution (Detalj), 2015. Fotograf: Michelangelo Miskulin

Beskriv din konst med tre ord:

  1. Det
  2. Går
  3. Inte

Hur ser din arbetsprocess ut? Jag mixar lägen av distanserad öppenhet och en slags hypersubjektivitet med mer typiskt researcharbete, som läsning, träffa folk, etc. Det är en slags kondenserade tankeprocesser gjorda i samarbete mellan mig, olika material och andra personer.

Vad inspireras du av? Jag är inte inspirerad – jag är frustrerad och nyfiken och de känslorna är helt ihopblandade. I bästa fall ger det mig energi. Den här mixen sätts i rörelse av desinformation, härskartekniker och orättvisor. För att hålla mig där läser jag mycket och tar del i olika sociala sammanhang.

Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Jag har absolut inga bilder runt mig när jag jobbar. Det skulle vara väldigt störande.

Joanna Nordin, A Set of Conditions. Scenografisk installation och performance (pianokonsert) på Konstakademien 2015. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Joanna Nordin, A Set of Conditions. Scenografisk installation och performance (pianokonsert) på Konstakademien 2015. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Jag kan inte nämna en enskild konstnär. Konst är aldrig en singularitet för mig. Den är ett sammanhang och samma sak är det med konstnärer. Jag kan intressera mig för ett verk av X, en detalj hos Y, sammanhanget Z skapar runt sig eller myten gruppen ÅÄÖ utgör… och så vidare.

I det här frågeformuläret fanns det däremot möjlighet att ta in en bild på ett verk av en annan konstnär och att tipsa om andra är alltid kul. Så jag tipsar om ett gäng konstnärer: Joanna Nordin ser jag fram mot att följa. Hon driver dessutom Center för Ineffektivitet tillsammans med Ulrika Lublin och Clara Isaksson. Ulrika Lublin hade en utställning på Platform som hette ORANGE LYNX, tillsammans med Malena Norlin och Nadine Byrne. Jag tänker ofta på Cecilia Germains performance How to carry white men no 3/Brown woman carrying white men/Big Mamas Last Lullaby, som jag såg på Fylkingen. Cecilia Germain organiserade också en annan bra grej tillsammans med Marie Gavois, THEY OPERATE FROM A CERTAIN POSITION, en tvådagars performance festival… där deltog också Ulrika Gomm. Jag är alltid nyfiken på vad konstnären Ana-Maria Hadji Culea gör… och följ länken till Henning Lundqvists hemsida inaktiv.net.

Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? Se första delen i svaret på föregående fråga.

Vad är konst till för? Jag omformulerar frågan så att kan jag svara: Hur känns det för dig när du upplever ett verk som är konst och vad är kvalitén i den upplevelsen? Konst har förmågan att ge en upplevelse eller en tanke som inte är planerad. Den påminner om det ständigt oförutsedda och det omöjliga i att förutse. Konst hjälper till i en process av konstant omdefiniering, och genom konst kan det ske en språklig, kroppslig och känslomässigt utvidgande process som jag är beroende av.

Vad är konst inte till för? Jag föreställer mig att om jag på riktigt skulle börja med att svara på den frågan så skulle jag inte kunna sluta skriva, det skulle bli ett dokument på många meter. Sen på slutet skulle jag plötsligt inse att det var ett tråkigt projekt så jag börjar inte ens. Jag menar inte detta som ett ställningstagande för ett okritiskt förhållningssätt utan använder mig istället av ett barnuppfostringsknep jag fick en gång som var typ att en skulle ignorera dåligt beteende och enbart se det som är positivt…. ett tvivelaktigt tips… men det funkar här. Jag hänvisar alltså till svaret på frågan som löd Vad är konst till för?

Vilken åtgärd skulle främja konsten? Att vi alla arbetade mindre och tog oss mer tid att hänga runt med konsten och varandra.

gustafssonfurst.se

Johanna Gustafsson Fürst är just nu aktuell med ett verk i projektet Residence-in-Nature i region Kronoberg i samarbete med Lisa Torell (residence-in-nature.se). Utställningen pågår 28 maj – 25 september 2016.

Redaktionen står som författare av osignerat material och av texter som inte författats av en av Konsten.net:s ordinarie skribenter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *