Publicerad 08 mars 2019 Av I Frågeformuläret Med 1006 Visningar

Konstens frågeformulär # 115: Jenny Carlsson

Jenny Carlsson, Dagas, 2018, 120×96 cm, olja på linneduk. Foto: Jenny Carlsson

Beskriv din konst med tre ord: Föränderligt växande urtillstånd.

Hur ser din arbetsprocess ut? Det börjar i tanken. Oftast i skogen eller när jag ser ett fint färgmöte på en fasad eller upplever ett rejält skyfall. Sssssccchhuuuff! Rakt ner. När jag inte målar tänker jag oftast på måleri, därför tycker jag om att vara i skogen, den är så tydlig. Jag tycker om att se hur färgerna förändras och känna hur marken beter sig under fötterna, sjunker när det är fuktigt men ändå oftast stabil och trygg när resten av världen gungar. (Men förra året brann även skogen.) Jag arbetar med olja på duk i stora och små format, bygger upp lager av färg och plöjer fåror i olja. Färg och handlag ligger nära jordbrukets skiften, arbetet är fysiskt, oljigt och stundvis ganska skitigt.

Vad inspireras du av? Naturen, väderväxlingar, luftfuktighet, jordbruk, att vara på landsbygden och ungefär allt måleri som finns! Älskar att se och prata om måleri och färg. När en väl börjat tänka världen genom måleriet går det inte att sluta. Om jag kör fast brukar jag knyta näven och tänka på spöregn i potatisåker. Då brukar det lossna igen.

Helmer Osslund (1866–1938), Höstafton, Nordingrå, 1910, Nationalmuseum. Foto: Erik Cornelius

Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Gamla målningar som jag försöker vända bort. Vill inte se dem samtidigt som jag arbetar med nya. Annars har jag mest bilder i huvudet. Bilder av platser, färgmöten, målningar jag sett, rörelser, tempon. Lyssnar alltid på musik när jag jobbar. Varierar mellan 80-tals glamrock, pop och instrumentalmusik. Blandar friskt högt och lågt.

Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Det finns många. Döda och levande. Men kanske framförallt kollegor och lärare jag träffat på skolor. Det är under utbildningen allt börjar för många av oss som inte kommer från en bakgrund där konst är en del av vardagslivet. Överlag uppskattar jag människor som tar sitt konstnärliga arbete på fullt allvar, och då spelar det inte så stor roll VAD den gör. Men för att nämna tre målare som på olika sätt funnits som små sparvar eller hökar på min axel: Helmer Osslund, Joan Mitchell och Anselm Kiefer.

Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? Det finns en container med en helt knasig byggnadskropp ovanpå och extremt fina ärjningar i plåten. Den är egentligen inte ett konstverk utan en typ av isolerad förvaringscontainer, men jag har alltid tyckt den är helt fantastisk både som måleri och skulptur. Den står på hemlig plats, så kanske jag en dag kan låtsas att det är jag som gjort den… det kommer bli stor succé!

Vad är konst till för? Att andas. Öppna vägar och andra verkligheter, eller kanske förtydliga Verkligheten.

Vad är konst inte till för? Vinst och underhållning. Eller för att finna ETT svar.

Vilken åtgärd skulle främja konsten? Klassiskt svar: fler bildtimmar i skolan. Större nyfikenhet och öppenhet i hela samhället och mot varandra.

jenny-carlsson.com

Jenny Carlsson är aktuell med en utställning på Market Art Fair 2019 i Liljevalchs konsthall

Redaktionen står som författare av osignerat material och av texter som inte författats av en av Konsten.net:s ordinarie skribenter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.