Publicerad 22 november 2018 Av I Frågeformuläret Med 467 Visningar

Konstens frågeformulär # 103: Malin Hederus

Malin Hederus, Vaktande, 2018

Beskriv din konst med tre ord: Fragmentarisk, enkel, nålad.

Hur ser din arbetsprocess ut? Största delen av tiden gör jag annat än konst. Jag är inte i ateljén. När jag väl är där och har skapat ett alldeles tomt tidsutrymme så kommer det snabbt och ganska självklart. Många gånger visar det sig några dagar senare inte hålla, då börjar jag om.

Jag uppskattar att jobba efter någon form av tema eller anknytning till en plats som jag sedan förhåller mig mycket fritt till. Inte så att det styr, men det får igång mitt tänkande och seende. Jag börjar leta efter material, för det mesta tyg, som jag tycker har en anknytning till det jag letar efter. Efter det vrider och vänder jag.

Vad inspireras du av? Allt, överallt. Jag har som ett bibliotek i huvudet där jag lägger till fragment. Oftast är det nog mönster och färgkombinationer. Jag har inget bra bildminne, jag uppfattar mer en upplevelse eller känsla när jag ser en bild. En del stannar kvar, de flesta faller bort.

Robert Rauschenberg (1925-2008), Mud Muse, 1968-71, Moderna Museets samling

Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Jag har mer små saker som ger mig ett lugn och en återkoppling till mig själv när jag kommer in i rummet. Javisst ja, det var där jag var. Ett utsnitt från en tidningsbild har till exempel följt mig länge. Den visar en suddig hand på en gående kvinna i rutig kjol. Det är rörelsen i kjolens veck som jag fastnat för. Det är nästan så att jag hör ljudet.

Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? De som har arbetat skulpturalt med mode har varit mest intressanta för mig. Margiela, Issey Miyake, Yamamoto. Utöver mode har konstnärer som Sonya Delauney, Nina Canell och många andra gjort intryck. Annars är de som står mig nära och håller på med konst viktiga.

Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? Mud Muse av Rauschenberg, någon Matissemålning, Alexander McQueens sprejmålning av en klänning med robotar från 1999. Hussein Chalayans förvandling av möbler till kläder i Autumn/Winter 2000 Final.

Vad är konst till för? Att påminna om att det finns andra sätt tänka på. Det är ett eget språk, men ett som saknar ordbok. Jag uppskattar det irrationella vilket ger dig möjlighet att tänka på ett helt nytt sätt. Tvärtom.

Vad är konst inte till för? Vet inte. Det har jag inget svar på. 

Vilken åtgärd skulle främja konsten? En diskussion om Om och Varför konst är viktigt för vårt samhälle. Se till att konstnärer klarar sig ekonomiskt. Det finns många sätt att göra det på: tillgång till subventionerade ateljéer, momslättnad, konstnärslön…

Malin Hederus var senast aktuell med en utställning i samband med Konstfacks kurs Helighetens bilder. Den avslutades med en grupputställning i Nyköpings kyrkor samt på Olle och Kajsa Nymans ateljé i Saltsjö-Duvnäs i juni 2018

Redaktionen står som författare av osignerat material och av texter som inte författats av en av Konsten.net:s ordinarie skribenter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.