Publicerad 21 februari 2018 Av I Gå och se! Med 7102 Visningar

Katarzyna Kozyra på Uppsala konstmuseum

Flexibilitet är ett ledord hos den polska stjärnkonstnären Katarzyna Kozyra, som i sitt arbete effektivt visar hur lite som egentligen krävs för ett normbrott.

Den redan klassiska ”Men´s Bathhouse”, som prisades på Venedigbiennalen 1999, är så rafflande som en 5-kanalig videoinstallation kan vara. I videon infiltrerar Kozyra med hjälp av en löskuk och lite teatersmink ett av Budapests mest klassiska nakenbad för män, för att i en Wallraffande tradition undersöka en genussfär som hon normalt inte har tillträde till.

Det händer påfallande lite i videon, som Kozyra själv filmar från en kamera dold i en väska. Men spänningen är påtaglig, och det går att känna konstnärens nervositet då hon osäkert rör sig i badhuset med en handduk över axlarna. När Kozyra i många senare verk återvänt till maskeradmotivet som ett sätt att undersöka könsroller och de förväntningar och beteenden de föder är hon betydligt vanare och säker i sin agerande roll. I ”Mens Bathouse” har hon ännu inte hittat formen och betraktaren sitter som på nålar i väntan på ett avslöjande som aldrig kommer. Badhusets ordinarie besökare hänger runt, doppar sig, poserar diskret för varandra och tar det lugnt. Ingen noterar Kozyra. Plastsnoppen räcker mer än väl för att skapa ett kön som bara består av förväntningar.

Kozyra arbetar ofta i en direkt dialog med konsthistorien. I den filmade performancen ”Il Castrato” är exempelvis barockoperan medel för konstnärens undersökning i en föreställning som med stor och dråplig bokstavlighet rör sig kring begreppet kastratsångare.

”Identity Bending”, som Uppsala konstmuseum kallar sin täta, medvetet och effektivt överhängda, presentation av Kozyras arbete innehåller också verk där sjukdom och messianska fantasier står för normbrottet. Informationen som sköljer över betraktaren i utställningens tre salar är massiv. Kozyra är ofta rolig, men nöjer sig aldrig med slapstick, utan skickar iväg tankar åt alla möjliga håll.

Sebastian Johans

Foto: Marcin Oliva Soto (överst)/Uppsala konstmuseum, Uppsala slott. Utställningen pågår 27 januari – 1 april 2018

Frilansande konst- och litteraturkritiker. Gav 2014 ut boken Puss & dra åt helvete!, om åtta finländska konstnärskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.