Publicerad 10 april 2014 Av I Gå och se! Med 1614 Visningar

José León Cerrillo på Andréhn-Schiptjenko

75_2219-e1396721794363Den vita gallerikuben är numera en allt ovanligare plats för att visa konst. Tillfälliga projektrum ute på stan, det offentliga rummet eller mobila enheter lockar både konstnärer och curatorer att utföra spektakulära projekt. Ändå återvänder de flesta förr eller senare till den vita kuben. Och kanske är det logiskt, för kan man tänka sig en större utmaning än att arbeta med en miljö som är så etablerad att vi nästan inte kan tänka oss konst utan den?

José León Cerrillo gör sin första separatutställning i Sverige – och Europa – hos Andréhn-Schiptjenko, och hans konstnärskap kretsar i mångt och mycket kring samspelet med rummet. Nu ska det sägas att Andréhn-Schiptjenkos lokal inte är en klassisk vit kub. Den har en twistad symmetri och starka arkitektoniska detaljer som trappsteg och stora fönster med spröjsar. Ingen lätt omgivning att hantera, med andra ord. Men Cerrillo går iland med uppgiften på ett lika överraskande som imponerande sätt. Hans rötter finns i ett abstrakt formspråk, som blir högst konkret och påtagligt genom att de rumskonturer han bygger i inuti utställningsrummet styr vår rörelse och skapar en känsla av dynamik i den annars så asketiska omgivningen. Less is more är en sanning som fortfarande gäller.

Adress: Hudiksvallsgatan 8, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 5/4 – 10/5

Anders Olofsson (text), Andréhn-Schiptjenko (foto)

Jag är Konstens grundare. Min bakgrund är brokig, och omfattar allt från IT-konsulting till konstkritik. Jag överlämnade redaktörskapet till Magnus Bons i september 2015 och slutade skriva som kritiker. Numera hittar man mig på Statens Konstråd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *