Publicerad 26 september 2015 Av I Gå och se! Med 2403 Visningar

Johannes Heldén på Waldemarsudde

terraformingOavsett om Johannes Heldén uttrycker sig genom konst, musik eller poesi är hans teman naturens entropi, vetenskapens kollaps och berättelsens upplösning. Helt sakta, nästan utan rörelse, utvecklas händelseförloppet i hans animerade filmer. Och ändå finns där en ständig förändring. Natur och kultur är tätt, och mycket bokstavligt, sammanvävda i hans fantasifyllda bildcollage, fotografier, objekt – eller på boksidorna i hans diktsamlingar. På Heldéns hemsida ligger även flera av hans digitala projekt uppe och färdiga att utforskas framför datorn.

Även om Heldéns bildvärld är inspirerad av science-fiction tycks den i själva verket existera på en plats utanför tiden, i ett slags existentiellt nolläge, och bokstavligen på gräsrotsnivå. Blad, mossor och myror har tagit över vår civilisation. Vår bräckliga värld har getts en chans att börja om. Livets kretslopp uppstår på nytt.

IMG_5401En mindre retrospektiv med Heldéns verk på papper, objekt och animationer har just öppnat på Waldemarsudde, och det hänger samman med att han som fjärde konstnär tilldelas Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium. Prissumman är på en halv miljon kronor och har tidigare gått till Carl Hammoud, Stina Rosenberg och Aleksandra Kucharska. Valet av Heldén är utmärkt och juryn prisar hans ”tvärkonstnärliga förhållningssätt” och ”högst egna poetiskt sinnade GPS”.

Passa på att besöka Heldéns utställning på Waldemarsudde som samtidigt lämpligt nog visar en stor utställning med symbolistisk konst. Det finns uppenbara paralleller mellan Heldéns samtida apokalyptiska scenerier och de ödesmättade målningarna av Böcklin, J.A.G. Acke och Oskar Bergman, eller varför inte av Prins Eugen själv. Besjälade landskap kan man verkligen tala om i båda fallen. De suggestiva överensstämmelserna suddar bort det mer än sekellånga tidsavståndet, och grundar sig framför allt på att både Heldén och symbolisterna bygger världar med sin konst. Och det med en så uppenbar teknisk briljans och ett eteriskt tungsinne.

Magnus Bons

Foto: Waldemarsudde (överst), Magnus Bons (nederst)

Waldemarsudde, Prins Eugens väg 6, Djurgården, Stockholm. Utställningen visas 22 september – 25 oktober 2015

Jag är Konstens redaktör sedan augusti 2015. Förutom på Konsten.net skriver jag i Dagens Nyheter, Konstperspektiv och Fotografisk tidskrift, samt för KUNSTforum (Norge).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.