Utställningar på Galleri Olsson är så gott som alltid sparsmakade. Den relativt lilla utställningsytan används med omsorg och elegans.
Även denna gång handlar det om ett sparsmakat urval med ett fåtal verk. Den koncentrerade presentationen är som den japanska versformen haiku, som säger mycket i få ord. ”Om det där som natten upplyser” är den poetiskt suggestiva och svindlande vackra titeln på den pågående utställningen med nya verk av Johan Scott. Det är också den enda verbala ramen för de abstrakta målningar som saknar individuella namn. Det finns således inga extra nycklar till dessa kompositioner som inte föreställer någonting, medan de rymmer så mycket. Konsten får helt enkelt tala för sig själv.
I detta subjektiva måleri finns konstnärens historia förborgad i varje penselstråk och spår i verken. Den är inte avläsbar för oss på annat sätt än som en uppsättning av formella egenskaper som färgval, format, bildspråkets täthet. Konstnärens individuella avtryck blir en projektionsyta för betraktarens egna erfarenheter. De gåtfulla formerna, spelet mellan förgrund och bakgrund, spänningen mellan linjer och volymer blir den ett Rorschachtest som man i tysthet får utföra för sig själv.
Tre mindre målningar i akryl och silver på pannå är som skimrande klenoder där det opaka och det transparenta möter varandra i en kompromisslös, men oavgjord tävling. ”När man målar måste man bestämma i varje ögonblick”, säger Johan Scott i en intervju 2010. Det är svårt att föreställa sig att någonting skulle kunna tas bort från hans skapelser, där allt verkar spontant och nogräknat på samma gång.
Färgpaletten är i detta fall begränsad till ett fåtal toner, som blir desto rikare på oändliga nyanser. Färgläran och teoretiska beräkningar är betydelselösa. Det tycks istället vara en inre kompass – målarens egen känslighet – som fritt bestämmer.
Det är också så det mesta fungerar i Johan Scotts skapande. Han är djupt insatt i traditionen, men just därför har han också förmågan och drivkraften att testa dess gränser och frångå regelverken. Hans verk påminner inte minst om att ingen konstform så många gånger har ignorerat sin dödförklaring, återuppstått och varit så högst levande som just måleriet.
Joanna Persman
Foto: Galleri Olsson, Fredsgatan 12. Utställningen pågår 8 – 29 september 2017