Publicerad 14 mars 2018 Av I Konstkommentarer Med 10233 Visningar

Jesus hos Håfström och Kozyra

Starka tidiga känsloupplevelse kan sätta spår och plötsligt komma till uttryck i liv och konst. Polska Katarzyna Kozyras konstnärskap och utställningen Identity Bending, på Uppsala Konstmuseum (tom 1/4) tycks bottna här. Och Jan Håfström öppnar själv för sambandet i The Making of a Prophet, på Artipelag, Värmdö (tom 18/3). Trots olikheter i upplevelse och uttryck nu rör sig de internationellt kända konstnärerna runt en och samma gestalt – Jesus.

En Pippi Långstrumpfilm golvade Katarzyna som barn. Hon vägrade lämna bion. Och skolmobbarna höll hon stången genom Pippi identifikation. Glodde dem i ögonen. Svor på att rörde de henne skulle hon klå dem till döds.

Med en oräddhet färgad av Pippi i hågen, det egna jaget och kroppen som verktyg utforskar och iscensätter Kozyra gränser, normer, tabun, identitet och genus i videoverken. Med penisattrapp invaderar hon den nakna manliga kroppens rum i Men´s Bathhouse. I serien In Art Dreams Come True skärs attrappen rituellt bort och Kozyra sjunger sig fram som kastrat. Med rödblossande hår studsar hon som cheerleader. Och poserar som Olympia med kroppen märkt av cancer.

Barndom, döden och superhjälten Fantomen/Mr Walker återkommer hos Håfström. Men söndagsskolans suggestivt gestaltade bibliska berättelser har han aldrig fått ”ur kroppen”. Där i sandlådan flyttades utklippta figurer runt. Steg för steg tog sedelärande historier om hur man blir en människa fysisk form. Och en verklighet framträdde som övertrumfade vardagen. En glipa mot konsten. Dramat har följt konstnären igenom livet likt känslan av en vandring i sand.

På rutat papper och i ett dunkel av utflutna kaffefläckar har Håfström placerat de utklippta figurerna i elva bilder av Jesus liv. Stegvis gestaltas vägen för hur man gör sig till profet. Axlar uppdraget. I konstnärsrollen ser han en parallell. För endast begåvning är inte nog. Skiljelinjen drar Håfström vid profetens absoluta krav på att lämna allt och följa. De är för omänskliga, för provokativa. 

Men vid den gränsen börjar Kozyra sitt senaste utforskande i verket Looking for Jesus (överst o th). I fem år har hon sökt upp människor drabbade av det sk Jerusalemsyndromet. Upplevelsen av att vara och kompromisslöst uttolka Messias. Med olika bakgrund och tro berättar de i utställningens videoarkiv om utvaldhet. En kvinna tvagar fötter. En annan övervinner språkbarriärer. En afroamerikan finner det verkliga Jerusalem. En lever skyggt och eremitlikt. Men det gemensamma är budskapet att övervinna egot, att följa. Stå till förfogande.

Och plötsligt inser jag att när Jesus blir nålsöga förändrar även konstnärerna sina positioner. Kozyra avsäger sig huvudrollen i sitt verk. Avlyssnar med mikrofon i handen andras överväldigande upplevelser. Håfström överger sitt inre revir och låter bildserien sträcka sig mot yttervärlden. Och öppnar för ett samtal om murar, utstötthet, fattigdom, tiggare, religiös fanatism och sökt martyrskap.

Annika Nordin

Foto: Katarzyna Kozyra, Samuel Lind. Katarzyna Kozyra på Uppsala konstmusuem pågår 27 januari – 1 april. Jan Håfström på Artipelag 22 februari – 18 mars 2018

Redaktionen står som författare av osignerat material och av texter som inte författats av en av Konsten.net:s ordinarie skribenter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *