Publicerad 31 oktober 2013 Av I Gå och se! Med 2255 Visningar

Jacob Dahlgren på Kristianstads konsthall

peinture abstraite_78I Kristianstads konsthall visas Jacob Dahlgren i en koncentrerad solopresentation som framhåller hans subtila intrång i vardagslivet. Både konstnärens personliga liv och vår allmänna offentlighet utsätts för hans stillsamma aktioner, demonstrationer och performance, som alla utgår från ränders optiska massverkan. Eller från påståenden som kommer ur Olle Bærtlings geometriska former. Utställningen omfattar endast en handfull verk, men är intelligent sammanställd och pekar på Dahlgrens energiska konsekvens. Han odlar en pragmatisk metod som tycks befriad från andra syften än de rent estetiska, vilket ger hans konst en avundsvärd lätthet och absurt humoristisk framtoning. Genom utställningens titel pekar Dahlgren själv ut sin konstnärliga sfär som ett mellanrum gränsande till både form och innehåll, men som samtidigt upprättar sina egna regler.

I några filmer kan vi se när Dahlgren, tillsammans med en grupp frivilliga aktörer, genomför demonstrationer på olika platser i världen. I händerna har de plakat med motiv hämtade från Bærtlings målningar. En annan film dokumenterar en performance från Kiasma i Helsingfors där publiken bar randiga tröjor under en vernissagekväll, som en sorts grafisk omvandling av status quo. Detta grepp är något Dahlgren själv är van vid – sedan några år bär han alltid randigt – och han har dessutom låtit curatorer bestämma vilka tröjor han ska ha på sig under en tvåveckorsperiod. En serie affischer med ett lakoniskt konceptuellt formspråk presenterar de randiga mönstren till vänster och foton av Dahlgren med tröjorna på till höger. Det är en kongenial gestaltning som driver detta projekt till sin spets.

I änden på en trång korridor visas filmen ”Non Object” (2013), som har en ny och mer allvarlig ton. Dahlgren har förföljt och filmat folk med randiga tröjor på gatan, och effekten blir efter ett tag komisk, som när två personer iklädda randigt möts. Dahlgren klipper innan han upptäcks och själva konfrontationen uteblir därför, men någonstans utmanar filmen ändå gränsen för den personliga integriteten.

Adress: Stora Torg, Kristianstad
Utställningen pågår under perioden 19/10 – 12/1 2014

Magnus Bons, Text, Kristianstad konsthall (foto)

Jag är Konstens redaktör sedan augusti 2015. Förutom på Konsten.net skriver jag i Dagens Nyheter, Konstperspektiv och Fotografisk tidskrift, samt för KUNSTforum (Norge).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.