Publicerad 20 november 2009 Av I Gå och se! Med 1567 Visningar

ID:I Galleri, Stockholm: Nils Claesson (20/11 – 6/12)

claessonHur mycket behövs en enskild konstnär? Är det en intressant fråga? Och varför ställs den just nu? Mängder av konstnärer är försumbara. Den och den kan vi vara utan, världen faller inte för det. Men kan vi vara utan alla konstnärer? Hur ser en värld utan konstnärer ut? Och hur ser världen ut om bara de icke försumbara (är det de kommersiellt framgångsrika konstnärerna och/eller de som efterfrågas och anlitas som utställare även om de inte säljer?) fortsätter arbeta med konst. Eller gäller försumbarheten konstnärer generellt? Alla konstnärer ställer sig den frågan någon gång men kanske framförallt de som inte är så framgångsrika. Det är en jobbig fråga och självklart är det viktigt att ställa även jobbiga frågor. Är det möjligt att ha framgångsrika konstnärer utan att få en mängd mindre framgångsrika på köpet? Just nu verkar frågan mer aktuell än någonsin. En del konstnärer ifrågasätter om de ens har rätt att kalla sig konstnärer med tanke på hur lite deras verksamhet exponeras. Trots högskoleutbildning och studieskulder. Dåligt självförtroende lurar överallt tycks det. Och långtidsstipendier för konstnärer dras in och svångremmen dras åt, eller…? Är det en politisk utställning, frågar jag Nils Claesson. På sätt och vis svarar han, men i första hand rör sig utställningen runt frågeställningen om hur viktigt det egentligen är om enskild konstnär arbetar eller inte. Han säger också att han vill undersöka det konstnärliga arbetets sanna natur. Söker man svar så erbjuds inga här, Nils Claesson lämnar inte ut några egna ingångar, åsikter eller tolkningar att ta avstamp från. Det rör sig under ytan på ett motsägelsefullt och icke-verbalt sätt. Och det är ganska intressant. I det här fallet får en vitrysk konstnär betalt för att inte arbeta under en månad. Han skriver på ett kontrakt som han förbinder sig att följa. Bryter han mot de regler som ställts upp får han inte betalt. Han kontrolleras och intervjuas under perioden. Även efter periodens slut intervjuas han. Har du känt behov av att skapa? Har du varit kreativ under perioden? Han nekar till allt men varje gång han svarar viker blicken undan. Vad betyder det? Kanske ljuger han? Kanske tycker han att det är skönt att hans första betalda semester som konstnär är över? Så gå och se, och fundera över hur viktigt det är att bildkonstnären Ruslan Vashkevich gör eller inte gör konst. Samma fråga ställer sig många konstnärer just nu just i detta land, fundera lite över varför det är så på samma gång. Samtidigt kan du få se parafraser på polsk popkonst, gjorda av en vitrysk konstnär. Hur ofta får man chans till det? (Adress: Tjärhovsgatan 19)

Maria Johansson

Redaktionen står som författare av osignerat material och av texter som inte författats av en av Konsten.net:s ordinarie skribenter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.