Publicerad 16 december 2015 Av I Gå och se! Med 9426 Visningar

Hans Isaksson på Fullersta Gård

Gloves, emaljfärg på aluminium 2015Hans Isakssons gjutna objekt och målningar intar de vackert restaurerade rummen på Fullersta Gård med en följsam självklarhet. Verken kontrasterar lågmält mot den rådande herrgårdsmiljön med grålaserad träpanel och kakelugnar. Isaksson visar avgjutna arbetshandskar par om par, vars nötta former tycks vara avsedda för barnhänder, och några uppförstorade och skavda sliprondeller, som samtidigt talar om arbete och om högmodernistisk abstraktion. Här finns bananskal av målarduk, och isberg som ser ut som frigolit. Isaksson leker tittut med materialet – med hur stofferna känns igen och upplevs. Raffinerade illusionslekar och storleksförskjutningar är sedan tidigare Isakssons karaktäristiska uttryck.

När jag vandrar runt i den koncentrerade utställningen ”Rymdskrot” djupnar dock mitt intryck av konstnärskapet. De olika typerna av verk börjar föra mer innerliga samtal med varandra än vad jag uppfattat tidigare. Och uttrycker sig framför allt om tillvarons mer förbisedda delar. Till detta bidrar särskilt installationen ”Söndagsmålare – 12 landskap” (2015). De monokroma målningarna – en för varje månad – utgör utställningens tyngdpunkt och skiftar i dova grå och gröna toner. Som en sorts uppmätning av vårt livsrum. En avstannad kronologi.

IMG_4200Under flera av de monokroma målningarna hänger en inramad och avskrapad tunn målarduk. Restprodukten efter Isakssons omvandling av de okända konstnärernas landskap. Han har skrapat av färgen, malt ner den, och sedan blandat samman alla kulörer till en enda. På några av dukarna skymtar fortfarande naturens konturer med granar och himlar, det som en gång var deras ursprungliga motiv. De monokroma målningarna bildar målardukarnas restaurerade minne och framstår både som radikalt förtätade och utslätade. Kan deras position vara distanserad och förtrolig på samma gång?

Isakssons konst berör smärtsamma frågor om tillhörighet och släktskap. Att verken uppträder i parrelationer förhöjer intimiteten mellan dem. Den ena är inte komplett utan den andra.

Magnus Bons

Foto: Fullersta Gård, Fullersta Gårdsväg 18, Huddinge. Utställningen pågår 21 november 2015 – 14 februari 2016.

Jag är Konstens redaktör från augusti 2015. Förutom på Konsten skriver jag i Konstperspektiv och Fotografisk tidskrift, samt för KUNSTforum (Norge) och Arterritory (Lettland).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *